Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Játék: adó

Lázár vitéz hétfőn levágta a játékgépes hidra fejét a játékadó emelését hétszeresre növelve. Megvizsgáltuk a gyilkos fegyvert, amely nem csak pengeéles, de mérgezett is. (A végén meglepetés jó példával!)

A korábbi posztunkban elemzett módon lóhalálában, november 1-jével hatályba léptetett, a jövedéki és a játékadó emelését tartalmazó mini adócsomag eredetileg is jelentősen növelte volna a pénznyerő automaták adóterhét. Az automaták üzemeltetőinek adóztatása – már csak a nehéz ellenőrizhetőség miatt is logikusan – tételes adóval működik: ma az elektronikus kaszinóban lévő gépekre 120.000, a többire 100.000 forint a havi tétel. (A játékkaszinók gépeinél nincs tételes adó, ott ez is a bevételarányos adózás része, ez így is marad, és ott messze nem ilyen brutális az emelés…) Ezen a benyújtott törvényjavaslat láthatóan bevételnövelési – és szavakban népnevelési – céllal, ahogy a dohánytermékek adójával szokás, csavart egyet, így 125.000, illetve 150.000 lett volna az adó.

Majd jött a hétfő, amikor is megérkezett a Lázár-féle T/4049/15. módosító javaslat, aminek lényegi rendelkezése mellett az indokolását is idemásoljuk, a brutalitás és a következetlenség e ritkán látható együttállása ugyanis mindenképpen megéri az eredeti forrás elemzését:

Az ágazatnak az indokolás szerint ’köztudottan’ nagy a haszna, de még így is valószínűtlennek tartjuk, hogy az előterjesztő azt gondolná, hogy egy nyerőgép fenntartásából havi 500.000, illetve 700.000 forintot ki lehetne gazdálkodni. Ennek megfelelően a költségvetési bevételek növelését, mi több, az államadósság csökkentését aligha veheti biztosra majd a Kormány. Ehelyett talán helyesebb egy kérdőjelet rakni az ebből az adónemből amúgy betervezett összeg mellé: nyilvánvalóan tömegesen adják majd vissza az engedélyeket az üzemeltetők és jelentősen nő az adóelkerülés kockázata.

Racionális megfontolásokat feltételezve így abból kell kiindulnunk, hogy a cél nem a bevételnövelés, hanem a tevékenység visszaszorítása, de akár megszüntetése volt. Ezzel a szabályozási iránnyal szemben önmagában nem lenne kifogásunk, bár azt erősen farizeus magatartásnak tartjuk, ha a játékszenvedélye miatt uzsorások kezére jutó személyekre hivatkozva államosítjuk a tőlük kicsalt pénzt. Az emelés tehát szerintünk itt valójában burkolt tilalom – és ebből a konkrét ügyön túlmutató tanulságok vonhatóak le.

Tizenegy hónapja, az Alkotmánybíróság közterheket és költségvetést érintő jogköreinek korlátozásakor a legsúlyosabb következmények azt tartottuk, hogy az adópolitikán keresztül az állam bármilyen gazdaság- vagy társadalompolitikai célját hatékony alkotmányos kontroll nélkül tudja majd megvalósítani. Erre láthatunk most tiszta gyakorlati példát: a játékkaszinón kívül üzemeltetett automaták lényegében azonnali betiltását jó eséllyel megsemmisítené az Alkotmánybíróság, hiszen a jogbiztonság annyit bizonyosan megkíván, hogy egy korábban legálisan folytatott üzlet megszüntetésekor legalább a piacról való távozásra (pl. az automaták eladása) időt kell hagyni. Ehhez képest az ezzel várhatóan azonos hatású kiadóztatás a jogbiztonság vagy a tulajdonjog bármily súlyos sérelme alapján sem támadható.

A nyerőgépeket kevesen tartják védendőnek, így aligha talál széleskörű pozitív társadalmi visszhangra a Magyar Szerencsejáték Szövetség érdekképviseleti tevékenysége, bármennyire is egyértelmű például a szervezet Facebook-oldalán megjelent hozzászólásokból, hogy valóban elfüstöl a semmibe egy sor beruházás, míg az állam például megtartja majd a már befizetett koncessziós díjat.

Jusson azonban eszünkbe, hogy ez a fegyver bárki ellen használható. 35 nap alatt hatékony alkotmánybírósági kontroll nélkül bármit be lehet ma tiltani Magyarországon.

--

És, hogy mit csinálnak ehelyett Szlovákiában? Gondolkoznak. A nyerőgépezés kontrollált visszaszorítása érdekében az eltitkolásra ösztönző azonnali betiltás helyett
a) megtiltják az alkohol árusítását és a dohányzást a nyerőgépes helyeken,
b) háromról tizenöt másodpercre növelik a játékok közötti szünetet, ezzel lehűtve a játékosok hevét és csökkentve a szenvedélybetegség kialakulásának veszélyét,
c) mindezt másfél éves felkészülési idővel.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása