Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Gördülő alkotmányozás

Ahogy T. S. Eliot szerint a világnak, úgy egy ország alkotmányosságának sem bummal, hanem nyüszítéssel lesz vége. Hogy ez már a vég-e, de legalábbis a vég kezdete-e, azt - minthogy cselekedeteikben szemlátomást a kormánypártok is bizonytalanok - nem próbálnánk meg kitalálni.

Viszont a dolgok állása alapján a nyüszítés lassan teljesen helyénvaló reakcióvá válik azok számára, aki szívük szerint továbbra is nyugati mintájú demokratikus jogállamnak tekintenék hazánkat. A strasbourgi gyakorlat és saját korábbi döntése közé beszorult Alkotmánybíróság - a lehető legnagyobb törvényalkotói mozgásteret meghagyó - önkényuralmi jelképes döntése lassan IMF-szintű főgonosszá emeli a testületet a kormányzati megszólalásokban, éppen csak a plakátkampány hiányzik még a hivatalban lévő alkotmánybírák és a velük összehajló Sólyom László ellen. A tegnapi - nemzetközi emberi jogi kötelezettségvállalásaink által persze szintén determinált - egyházügyi döntésre adott kormányzati reakció pedig addig is elmegy, hogy a területért felelős helyettes államtitkár az Alaptörvényt sértő egyházi elismerési  szabályok megsemmisítése  "a lelkiismereti és vallásszabadság érdekében végzett kormányzati munka eredményességét jelzi". Persze, pont annyira, mint amennyire a halálbüntetés megsemmisítése számított az élet védelemében tett állami erőfeszítések elismerésének.

A fő front, amire figyelnünk kell, azonban még így is az Alaptörvény eközben zavartalanul zajló felülvizsgálata, amely a módosító indítványoknál jár a héten. Ángyán József korán benyújtott, majd gyorsan visszavont, a mezőgazdasági üzemszervezés sarkalatos törvényi szabályozását megszüntető módosító javaslatán kívül a kormánypártok természetesen ismét érdemi újdonságokkal szolgáltak.

1. Mégsem az lesz, hogy nem kell figyelembe venni a 2012 előtti AB határozatokat, hanem inkább hatályon kívül helyezi őket az alkotmányozó. Bár ez a jó humorral megírt indokolás szerint "nem korlátozza, hanem éppen ellenkezőleg, kiszélesíti teszi az Alkotmánybíróság szabadságát az Alaptörvény értelmezése tekintetében", annyival talán még rontani tud a helyzeten, hogy a normatan dogmatikájába is rúg egy nagyot. (Az egyedi döntéseknek nincs időbeli hatálya, így azokat hatályon kívül sem lehet helyezni.) Kíváncsian várjuk, hogy ez hova fejlődhet még, elrendeli-e egy zárómódosító az Alkotmánybírósági Határozatok 2012 korábbi évfolyamainak nyilvános elégetését és a határozatok törlését a kereskedelmi forgalomban kapható jogszabálytárakból.

2. Ugyanebben a módosítóban az Alkotmányügyi bizottság felismerte viszont, hogy semmi szükség a legfőbb ügyésznek is megadni az eljáró bíróság kiválasztásának jogát, ha ezt az OBH amúgy minden gond nélkül maga is el tudja végezni, ráadásul az előbbihez amúgy sem születtek meg a törvényi szabályok. Pozitív elmozdulásnak azonban csak ez, valamint az tekinthető, hogy az Átmeneti rendelkezések - továbbra is teljesen felesleges - Alaptörvénybe lapátolására is találtak egy valamivel inkább vállalható kodifikációs megoldást az előkészítők.

3. Lázár János kapcsolódó módosító javaslata a választási eljárásról szóló törvénynek a köztársasági elnök által megvétózott, majd az AB által alkotmányellenessé nyilvánított, a politikai hirdetések korlátozására vonatkozó szabályait önti immár egy az egyben az Alaptörvénybe, a változatosság kedvéért ezzel az AB mellett Áder Jánosból is hülyét csinálva. A hirdetések korlátozása persze csak a médiaszolgáltatásokra vonatkozna, azaz - ahogy a választási eljárási törvénynél - ismét kimaradna a korlátozásokból és az egyenlő feltételekből a közterületi reklámpiac. Ugyanakkor csodálkoznánk, hogyha ez lenne a végleges szöveg, mivel nem sikerült túl jól: a második mondatnál kicsit elveszthette a fonalat az előterjesztő, mivel annak jelenlegi szövege a közszolgálati médián kívül minden más felületen kizárná kampányidőszakban a politikai reklámok közzétételét.

4. Az eddig benyújtott kormánypárti javaslatok sora egy tartalminak tűnő kompromisszummal zárul: a mozgáskorlátozottak érdekképviseletének hangos tiltakozására a pénzbeli támogatás kötelezettségét megalapozó szabály esetében nem a rokkantak helyébe, hanem a rokkantak mellé kerülnek a felsorolásba a fogyatékosok. Szerintünk - tekintve, hogy maga az AB a fogyatékosfogalmat igen tágan értelmezte, ráadásul tavalyi, a memóriatörlést megúszó határozatában - valós szűkítést az eredeti javaslat sem jelentett a rokkantak számára, de bölcs döntés a kétharmad részéről, hogy ezen nem vitatkozik, hanem az érdek-képviseleti kérésnek megfelelő tartalommal átvezeti. Kár, hogy ez a típusú bölcsesség és önmérséklet oly ritka vendég a permanens alkotmányozásban.

Sajnos abból, hogy aligha lesz katarktikus lezárás a folyamat végén, még nem következik, hogy nem jön bármikor - például két hét múlva, a zárószavazás előtti módosító javaslatoknál vagy a következő alaptörvény-módosításban - valami újabb őrület. kormányzás irányának meghatározásakor az alkotmányossági szempontok már nagyon régen és végérvényesen beragadtak a puha, általában nem is vizsgált korlátok közé.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása