Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Miért káros a választói regisztráció?

A részvételi demokrácia elmélyítésének híveiként elutasítjuk, közjogászként pedig nem értjük a javaslatot.

Mindenekelőtt persze azért káros a polgár és a demokratikus intézmények közzé felesleges akadályt építeni, mert bármilyen regisztrációnak az a hatása, hogy csökkenti a választási részvételt, és alacsony választási részvételre egy ilyen szintű társadalmi-politikai bizalmi válsággal sújtott országnak végképp nincs szüksége. Ha meg nem is értjük, de értjük, persze, hogy ezt a magyar jobboldal a 2002-es szoros, a bizonytalan szavazók által eldöntött választás emléke által frusztrált része nem így gondolja, de azt nem értjük, hogy miért próbálja valaki a közvetlen politikai hasznon (a protesztszavazók távol tartásán) túl más, ésszerű és semleges okokkal is védeni a javaslatot. Ezek az érvelések a benyújtott törvényjavaslat alapján ugyanis a következők miatt részben vagy egészben valótlanságokra épülnek:

1. A regisztrációnak nincs gyakorlati haszna, ezzel szemben belekerül majd ciklusonként úgy egy Loki-stadionnyi pénzbe, amit senki nem fog levonni a Fidesz és a KDNP párttámogatásából, úgyhogy az adófizetők állják majd.

Ma úgy jön létre a választói névjegyzék, hogy a kampány kezdetén, a választások kitűzésekor a választási iroda lekéri a választókerületben lakó választókorú lakosok adatait a lakcímnyilvántartásból, majd ezt korrigálja a választójogból kizárt (cselekvőképtelen, közügyektől eltiltott) polgárok bírósági nyilvántartásokból megszerzett adataival. Aki véletlenül kimarad a névjegyzékből, egy gyors jogorvoslati eljárással orvosoltathatja a hibát. Ez azt jelenti, hogy ez a lista a kampány alatt, a választások végéig létezik, és anélkül jön létre, hogy a választóknak közre kellene működnünk a létrehozásában.

Ehhez képest ugye a Fidesz által javasolt rendszerben négyévente elkészül egy lista, amin csak az van rajta, aki bejelentkezett, de ezt (amíg megvan) folyamatosan frissíteni kell a lakcím-nyilvántartási adatok alapján, sőt, eleve csak úgy kerülhetünk bele, hogy a bejelentkezésünket a lakcím-nyilvántartási adatok alapján ellenőrzik. (Sok kellemetlen percet okozhat majd, ha Kovács Jánosné nyugdíjas a XI. kerületben a személyi igazolványa számát írja majd be személyi azonosítója helyett. De arra is kíváncsiak leszünk, hogy tényleg elutasítják-e majd a regisztrációt, ha valaki "utca" helyett "u."-t ír a kérelembe.) A regisztrációra felhívó  leveleket ki kell küldeni, a beérkezett nyilatkozatokat fel kell dolgozni, a nyilvántartást kezelni kell két választás között is. (Bármikor lehet időközi, előrehozott választás vagy népszavazás.) Ez sok pénzbe kerül. Ha hozzászámítjuk (szerencsés esetben) mondjuk 5-6 millió választópolgár adminisztrációs terhét is (egy órát biztosan elvesz az ügy egy átlagmagyar életéből), akkor már ott vagyunk a 10-15 milliárdos sávban egy ciklusra, de informatikai beszerzéssel lesz az sokkal több is.

2. A regisztráció nem véd meg a személyes adatokkal való visszaéléstől és a pártok zaklatásától. Egyrészt amelyik kevéssé érzékeny az adatvédelemre a pártok közül (khm), az nem fogja letörölni a meglévő, nem csak a saját szavazókra kiterjedő , minden bizonnyal ma is jogsértően létező adatbázisait. Másrészt ez a lista (bár elvileg nem lehet majd kiadni), sokáig meglesz és sokkal értékesebb lesz, hisz a politikailag aktív polgárokat tartalmazza. Aminek pedig nagy értéke van, az mindig hajlamos elhagyni a hivatalok kapuit: ha nem az OVB-nél NVK-nál, akkor a jegyzőnél. Végül ha tényleg az lenne a baj, hogy ne menjen ki az adatbázis a pártoknak, akkor egyszerűen meg kellene tiltani a megvásárlását.

3. A regisztráció bevezetése semmilyen módon nem függ össze a kopogtatócédulák eltörlésével. Bár a 200 ajánlóíves ajánlást a többes ajánlás megengedésére tekintettel politikai támogatottságot nem mér (egy 0,5 %-os választási támogatás alatt elbukott kaució sokkal többet érne), de  nyilván jó lesz, ha túljutunk végre ezen a kopogtatócédulás rémálmon. Nem is csak a bőséggel dokumentált visszaélések miatt, hanem azért, mert ez lényegében kontrollálhatatlanul tette nyilvánossá a választás első szakaszát. Egy felesleges előregisztáció ugyanezt tudja, csak nagyban: ne legyenek illúzióink afelől, hogy egy jól beágyazott párt pontosan fogja tudni, hogy a választókerületből ki regisztrált már be a vele szimpatizálók közül, s így azt is, hogy ki nem.

4. A javaslat eljárási része (a benyújtott szöveg szerint: 4 évre, több választásra, levélben itthonról csak szeptember 1. és 15. között kérhető a regisztráció) irracionális, következményeiben végiggondolatlan. Belföldről miért csak két héten keresztül lehet írásban jelentkezni? Hogy megkönnyítsük a mozgáskorlátozottak helyzetét? Hogy kezeljük az előrehozott általános választást? Mi van, ha olyasmi történik a nemregisztrálós időszakban, ami alapvetően változtatja meg az emberek választási hajlandóságát? Egyáltalán gondolkodik-e valaki a 2014-es választást követő időszakra előre? (Természetesen az utóbbira igen a válasz: az eddig egy országos választásra ciklusra választott OVB helyetti NVB abban is nemzeti lesz, hogy 9 évre választják, ami a funkciójára tekintettel egészen botrányos. Ja egyébként még 2010-ben a négyéves OVB-ciklust is lerövidítette fél évre a fideszes kormánytöbbség.)

Nem tudjuk, mit várnak ettől a kormánypártok, de bármi is az, ennyit nem ér.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása