Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Pontatlan visszapassz

Az államosított múzeumokat és könyvtárakat most visszaönkormányzatosítják. 

A nagy rendszerek átalakításának szükségképpeni vesztesége, hogy az átalakítás előtt és alatt a rendszer rosszabbul működik. Ha valakitől (pl. a megyei önkormányzattól) elvesznek egy feladatot (pl. a megyei könyvtár fenntartását), akkor a döntéstől annak végrehajtásáig biztosan egy fillért sem költ magától a területre. Az új gazda (pl. az állam) pedig egy ideig csak bottal meri szurkálni a friss szerzeményét, de legalábbis átvilágíttatja a gazdálkodást, rosszabb esetben általa nem értett szakmai kérdésekben kezd el a tudatlanok nyugalmával állást foglalni. Ez az átszervezési veszteség persze a döntéshozó szerint eltörpül a hosszú távú hasznokhoz képest, hiszen az új megoldás annyival, de annyival hatékonyabb lesz, de azért azt mérsékelni is lehet, például azzal, ha az átalakítás kiszámíthatóan és előkészítetten zajlik. A hosszú távú hasznokat és a kiszámíthatóságot persze egyszerre cáfolja az, ami megyei könyvtárakkal és múzeumokkal történik éppen: a Kormány menet közben meggondolta magát.

Törvény, kormányhatározat. kormányhatározat, törvény: ezt a sormintát adhatják (az amúgy persze a helyükön kushadó és élénken lobbizó) intézmények vándorlásának állomásai. A – kifejező című – megyei önkormányzatok konszolidációjáról, a megyei önkormányzati intézmények és a Fővárosi Önkormányzat egyes egészségügyi intézményeinek átvételéről szóló 2011. évi CLIV. törvény minden más megyei fenntartású intézménnyel együtt államosította a megyék múzeumait és könyvtárait is a vasi Berzsenyi Dániel Megyei Könyvtártól a szabolcsi Jósa András Múzeumig. Így a fenntartói jogok – a feladat nélkül maradt, de választott képviselőit addig is szerencsésen megtartó megyei önkormányzatoktól – az állam által gründolt megyei intézményfenntartó központokhoz kerültek.

A pontos irányt azonban csak tavasszal, a megyei múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények további fenntartásáról, valamint a települési önkormányzatok kötelező kulturális feladatairól szóló 1094/2012. (IV. 3.) Korm. határozattal jelölte ki a Kormány. Nem csoda, hogy ez eddig tartott, hiszen ez legalább 160 fokos fordulatot jelentett, amennyiben április 1-jétől (viccesen háromnapos visszaható hatállyal és a törvényt felülírva) kimondta, hogy ismét a 2011. december végi költségvetési állapotban működjenek tovább a megyei múzeumi szervezetek. A határozat azt is kimondta, hogy az (akkor még) NEFMI  olvassza az állami kulturális feladatokat egy központi szervezetbe, egyben tárgyaljon a múzeumok és könyvtárak továbbadásáról a megyei jogú városokkal (tagintézmények esetében a székhelytelepülésekkel). A határidő az egyeztetésekre és szükséges jogszabály-módosítások előkészítésére egyaránt április vége volt.

 Mindehhez képest érkezett múlt héten a megyei múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények fenntartásáról szóló 1311/2012. (VIII. 23.) Korm. határozat, amely szerint a feladatokat és a vagyont át kell adni a megyeszékhely megyei jogú városoknak – Pest megyében Szentendrének –, illetve a tagintézményeket a székhely szerinti önkormányzatoknak, azonban – jelezvén, hogy nincs ez még lefutva – az (immár) EMMI tehet majd javaslatot a Kormánynak arra, hogy valamely múzeumi tagintézményt mégis tartsa meg az állam magának, ha „az állami fenntartás indokolt”. A visszaadás 2013. január 1-jével történhet, amihez persze megint végig kell módosítani a vonatkozó jogszabályokat. Így a megyei intézményfenntartó központok összesen pont egy évig lesznek múzeum- és könyvtárgazdák, igaz, ebből 9 hónapot azzal töltenek majd, hogy azt várják, vegye el tőlük valaki ezeket a dolgokat. Ezalatt ugyan egyben maradtak a megyei szinten eddig egységes szervezetek, azonban a tagintézmények végül a fenntartóváltással kiválnak majd a gazdálkodási egységből, azaz a központosítani kívánó reform vége ezen a területen tagoltabb szervezet lesz, mint ahonnan indultunk.

A megyei önkormányzati intézmények államosítását 2011 kora őszén jelentették be. Mire a városoknak való átadás lezajlik, addigra bőven benne leszünk 2013-ban. Nem járunk messze a valóságtól, ha azt mondjuk, hogy az érintett múzeumokat és könyvtárakat így két éven keresztül valójában senki sem igazgatja, viszont lefolytatnak mindenhol két komplett átadás-átvételt. Ez még akkor is vállalhatatlan lenne, ha a most körvonalazódó megoldás elhozná a megyei közművelésügy példátlan felvirágzását. Már legalábbis a következő átszervezésig.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása