Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Közjogi trükközés

Itt az első módosítás az Alaptörvényhez. 

Alig telt el három hónap az Alaptörvény hatálybalépése óta, a Kormány máris az új alkotmány módosítását javasolja az Országgyűlésnek. Hiába az  ércnél maradandóbb  szöveg, máris két okból hozzá kell nyúlni a szöveghez: részint az EU politikai nyomása, részint a kormánytöbbség minden alkotmányjogi szempontot mellőző alkotmányozási kényszere miatt.

Ez a tervezet hivatott elhárítani az IMF-EU-tárgyalások egyik akadályát azzal, hogy hatályon kívül helyezi az MNB és a PSZÁF összevonását lehetővé tevő, az Alaptörvény átmeneti rendelkezései között elhelyezett rendelkezést.

De nem ez az igazán érdekes rendelkezés a javaslatban.

Az Alaptörvény átmeneti rendelkezéseit telezsúfolta a kormánytöbbség alkotmányossági szempontból nagyon vitatható rendelkezésekkel: az állampárt regnálása idején elkövetett bűncselekmények elévülhetetlenségével, a kiemelt büntetőügyekben az eljáró bíróság kijelölését lehetővé tevő hatásköri szabállyal, vagy az egyház-alapítási jog erőteljes korlátozásával.

A közjogászok között az elmúlt hónapokban élénk vita bontakozott ki arról, hogy az átmeneti rendelkezések részei-e az Alaptörvénynek, vagyis az azokon alapuló jogszabályokat az Alkotmánybíróság felülvizsgálhatja-e. Az alapvető jogok biztosa az átmeneti rendelkezéseket éppen a bizonytalan jogforrási helyzetük miatt támadta meg az AB előtt.

Nos, egy egyszerű trükkel akarja most a kormányzat kivédeni a várható alkotmánybírósági elmarasztalásokat: az Alaptörvénybe magába írná bele, hogy az átmeneti rendelkezések bizony az Alaptörvény részét képezik. Mindezt pedig az MNB-PSZÁF összevonásából való visszatáncolás farvizén készül megtenni.

Rossz hírünk van a kormánypártok számára. Akárhogy is csűrik-csavarják a képviselők az Alaptörvény szövegét, attól még átmeneti rendelkezésnek csak azok a szabályok minősülnek majd, amelyek az Alaptörvény hatálybalépésekor függőben levő egyedi ügyeket varrták el (a hivatalban levő LB elnök megbízatásának megszüntetése stb.). Az előbb felsorolt, vitatott ügyek nem tartoznak ezek közé.

Ha az Alkotmánybíróság komolyan veszi saját magát, a benyújtott javaslat elfogadása esetén is rendelkezik majd hatáskörrel a vitatott ügyek eldöntésére, így a mostani javaslat egy kétes eredményű trükk maradhat csupán.

Mi a magunk részéről szurkolunk az alkotmánybíráknak, hogy elég bátrak legyenek ellentmondani a kormánytöbbségnek.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása