Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Másvalaki problémája

Miért állandó a BKV csődközeli helyzete? Szerintünk attól, hogy Tartós megoldásban  sem az állam, sem a többi érintett önkormányzat nem érdekelt.

Csak Budapest

A fővárosi tömegközlekedés megmentését célzó, jelenleg éppen a fővárosi útdíj bevezetésénél járó nyilvános ötletelést az emeli ki a kormányzás szokott improvizatív karakteréből, hogy a gondolkodás kezdeti szakaszába enged bepillantást. A főváros újabb és újabb ötletekkel jön elő, amelyek a pénzügyi tárca ügyintézőinek aktáiban vagy el nem fogadott módosító indítványként végzik. Az eddigi kudarcok okaként felesleges a főpolgármester és a miniszter urak közti volt baráti viszonyt megjelölni, hisz hivatali elődeik sem alakítottak ki jobb kapcsolatot az évi rendes BKV-s alkudozások során.

A válsághelyzet abból fakad, hogy sem Budapest, sem a kormány nincs abban a költségvetési helyzetben, hogy a ténylegesen rendelkezésre álló forrásokat a BKV nullszaldós működéshez elégséges összegig kiegészítse. Másként megfogalmazva a fővárosi adófizetők (Budapest fenntartói támogatása) és az ország adófizetőinek (éves költségvetési támogatás) adóforintjaiból idén várhatóan összesen sem jut(hat) annyi, hogy az a fővárosi közlekedés működési veszteségét finanszírozza. Minthogy viszont alapvető közgazdasági összefüggések miatt a nemzetközi összevetésben amúgy is borsos jegyárak emelésére nincs mód, csak úgy önzetlenül meg nem fognak ismeretlen jótevők nokiás dobozban milliókat küldeni, a finanszírozási probléma bevételszerzési problémává vált.

A közlekedési adótól az útdíjig terjedő ötletsor azonban csak rámutat egy másik, még súlyosabb gondra, a fővárosi közlekedés fenntartásának szerencsétlen struktúrájára: a BKV gazdája, így a terhek viselője annak ellenére egyedül a főváros, hogy a cég az agglomeráció további 81 településének lakosságát is napi rendszerességgel szolgálja ki, egyben folyamatos működéséhez jelentős nemzetgazdasági érdek is fűződik. Persze irreális azt várni, hogy a kényszerű spórolás jelenlegi szintjén az állami támogatást kiváltva holnaptól majd Visegrád vagy Pécel veszi meg a metróba az áramot (a főváros javaslati is csak évi egymilliárd forinttal számolnának erről az ágról), de ettől még tény marad: jelenleg az állam mellett az agglomerációs települések is potyautasokként viselkednek, hisz a működtetés gazdasági és politikai terhei őket nem terhelik. Speciális, de hasonló a helyzete végül a kerületi önkormányzatoknak: nincs ugyan közlekedéssel kapcsolatos feladatuk, de természetesen ugyanúgy közvetlenül érdekeltek a rendszer működésében, mint a szomszédos települések.

Ezen a helyzeten szerintünk érdemben csak az tudna változtatni, ha – kiszámítható állami hozzájárulás mellett – az érintett települések összessége, leginkább – több más európai nagyvároshoz hasonlóan – egy, a budapesti agglomeráció egészét magában foglaló önálló önkormányzat működtetné a közösségi közlekedést. Az agglomerációs területi beosztás újragondolásával azonban az amúgy az államszervezet egészét lelkesen szétszedő és (úgy-ahogy) összerakó kormány annak ellenére is adós maradt, hogy a központi régió újraszabására az is kényszert jelent, hogy Pest megye agglomeráción kívüli része megőrizhesse részesedését az uniós regionális fejlesztési támogatásokra.

Forrásfakasztás

A struktúra egyenes következménye, hogy az eddigiekben a fővárosi önkormányzaton kívül bárki más által támogathatónak tartott finanszírozási megoldások mind azt célozták, hogy a főváros vigye el a balhét: az őszi adócsomag kapcsán elvetett közösségi közlekedési adót a fővárosi székhelyű vállalkozások árbevételük 1 %-ával fizették volna, ami pont azzal a 0,5% lett volna több, mint amennyivel magasabb fővárosi iparűzési adót engedne kiszabni Rogán Antal és négy képviselőtársa decemberi, még nem tárgyalt törvényjavaslata. (Ez utóbbi javaslat voltaképpen a közösségi közlekedési adó megszelídített, brutális felesleges adminisztrációt legalább nem okozó verziója.) Mindkét elképzelés ’csökkentett módban fut’ a fővárosból a kormánynak küldött döntési javaslatokban: 0,2 % a különadó (amit már végképp értelmetlen lenne külön bevezetni), illetve 0,25% a hipa-emelés.

Ugyanígy elsősorban a fővárosiakat érintené és a Fővárosi Önkormányzat fejére hullana vissza a nagy port kavart, de senki által nem vállalt ötlet a havi tízezer forintos fővárosi úthasználati díjról, ami (ha jól értjük) nem a belvárosi behajtáshoz kapcsolódó dugódíj lenne, hanem a főváros egészére vonatkozna (a várt bevétel nagyságrendje legfeljebb így lehet reális), így aztán forgalomszabályozási szempontok nem befolyásolnák a zavartalan sarcolást. Az agglomerációval való viszony ebben az elképzelésben is finoman szólva igazságtalan: amíg főváros határain túl élő autósnak legalább megmaradna a lehetősége arra, hogy tömegközlekedésre váltson és a fővároson kívül az autóját is használja, addig egy pestszentlőrinci már azzal bukná a tízezrest, ha kiáll a garázsból. Ennél is súlyosabb azonban a rendszámcserénél is felmerült probléma: az éppen sürgős bevételt csak jelentős egyszeri költségek árán (matricagyártás, adatbázis-építés, ellenőrzés) lehetne beszedni.

Alternatívák

Mindehhez mérten nézzük végül meg, hogy ki mentené meg a BKV-t a főváros többi, az NGM által nem kedvelt javaslata alapján. (A szövegben szereplő számokat elhagytuk, minthogy azokat a BKV hiányából számolták vissza, és a csomag végső összetétele függvényében nyilvánvalóan változnak még.)

intézkedés forrása hatása
a forrásmegosztásba bevont bevétel egy részének elvonása a kerületi önkormányzatok helyi adókkal kell kiegyenlíteni, végső soron a fővárosiak viselik
a fővárosi parkolási bevétel központosítása a kerületi önkormányzatok helyi adókkal kell kiegyenlíteni, végső soron a fővárosiak viselik
az agglomerációs települések iparűzési adóból származó bevétele egy részének átengedése az agglomerációs önkormányzatok helyi adókkal kell kiegyenlíteni, végső soron a települések lakói viselik
kedvezményes ÁFA-kulcs a helyi közlekedésre központi költségvetés csökkenő államháztartási bevétel, végső soron az adófizetők összessége viseli
az állami támogatás növelése központi költségvetés növekvő államháztartási kiadás, végső soron az adófizetők összessége viseli

A lehetőségek tehát arra egyszerűsíthetőek le, hogy a fővárosiak a Fővárosi Önkormányzat útján, a fővárosiak a kerületek útján, az agglomeráció lakói és az összes adófizető milyen arányban fedezzék a veszteséget. Persze sokkal egyszerűbb lenne, ha ehhez a döntéshez megkapná a cég működésének számszerűsíthető gazdasági hasznára vonatkozó adatokat a kormány, de hát jó adatok alapján bárki tudna igazságosan dönteni. Mi a jelen helyzetben már annak is örülnénk, ha új adónem bevezetése, így aránytalan és értelmetlen adminisztrációs és végrehajtási költségek generálása nélkül érne véget a történet idei fejezete.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása