Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Alkotmánybírósági Konzultáció 2012

Annyi mindent el tudott dönteni eddig a Kormány magától: miért pont a stabilitási paktumról kérdezi meg az Alkotmánybíróságot? Lázár János frakcióvezető mai bejelentése szerint „a Kormány kérdéssel fordul az Alkotmánybírósághoz ...

... azt tudakolva, hogy az új EU-s szerződés ratifikálása feles vagy kétharmados többséget követel-e meg a parlamentben”. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy a Kormány az Alkotmánybíróságtól az Alaptörvény értelmezését kéri az ügyben még azelőtt, hogy az Országgyűlés döntene a költségvetési fegyelem fokozásáról szóló európai uniós szerződéshez való csatlakozásról (a szerződés kötelező hatályának elismeréséről és annak kihirdetéséről).

Szerintünk ez a lépés közjogi szempontból több körülmény miatt is irracionális. A legfurcsább az, hogy a kormánypártoknak az általuk frissen elfogadott Alaptörvény egy sarkalatos pontjával kapcsolatban akad ilyen gyorsan kérdésük, holott a normaszöveg korántsem látszik homályosnak:

Alaptörvény E) cikk

(2) Magyarország az Európai Unióban tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi szerződés alapján – az alapító szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig – az Alaptörvényből eredő egyes hatásköreit a többi tagállammal közösen, az Európai Unió intézményei útján gyakorolhatja.

(4) A (2) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerésére adott felhatalmazáshoz az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

Bár látszólag egy új nemzetközi szerződésről van szó, amely nem minősül az Unió alapító szerződésének, az vitán felül álló módon kiterjeszti az Európai Bizottság és az Európai Bíróság hatáskörét. Minderre (az uniós jogban megerősített együttműködésnek nevezett formában) az Európai Unióról szóló szerződés 20. cikke, tehát az egyik alapító szerződés ad lehetőséget. Hiába vonatkoznak a szerződésből fakadó, kikényszeríthető kötelezettségek jobbára csak az euróövezet tagjaira, Magyarország az euró bevezetésére már 2004-ben kötelezettséget vállalt, így előbb-utóbb a Bizottság és a Bíróság kiterjesztett hatásköre rá is ki fog terjedni. Abban pedig mindeddig közjogi konszenzus volt a szakmán és a politikán belül, hogy az újabb hatáskör-transzfert eredményező uniós aktusok megerősítéséhez alkotmányozó, minősített többség kell.

Ráadásul a nemzetközi szerződéssel az Alkotmány (bocsánat, Alaptörvény) módosítására vállal kötelezettséget az ország, így annak jóhiszemű végrehajtásához kétharmados többségre lenne szükség. Ha nem esne az E) cikk (4) bekezdésének (olyan ezt az alkotmányt hivatkozni, mintha sakkoznánk) hatálya alá a mostani szerződés, akkor ugyan egyszerű többséggel ratifikálható lenne, de azzal együttesen az Alaptörvény módosítását is el kellene fogadnia az Országgyűlésnek, máskülönben a nemzetközi kötelezettség és az Alaptörvény között ellentét lenne. Az alaptörvény-módosításhoz viszont mindenképpen kétharmados többség kell.

Praktikus jelentősége a felvetett kérdésnek amúgy sincsen: bőven megvan a szükséges kétharmados többség a szerződés ratifikációjához. Az akciót mi alkotmányjogi szempontból értelmezni nem nagyon tudjuk, de egyéb értelme se nagyon látszik az Alkotmánybíróság megkeresésének.

Persze lett volna olyan kérdés, ami sokkal izgalmasabb döntést is eredményezhetne: az, hogy összhangban van-e az Alaptörvénnyel a stabilitási paktumhoz való csatlakozás. Hogy valóban megfeleltethető-e a magyar Alaptörvény költségvetési hiányra és államadósságra vonatkozó rendelkezése a stabilitási paktumban lefektetett szabályoknak. Nem lehet véletlen, hogy nem ez a kérdés került be végül az Alkotmánybíróságnak küldendő konzultációs kérdőívbe.

survey software

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása