Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Nem paradicsom: az új Btk. tervezetéről általában

Gyorselemzés. A KIM február 8-án közzétette az új Büntető Törvénykönyv tervezetének szövegét, illő (és egyben szokatlan módon) szakmailag értékelhető részletességű indokolással, de persze hatásvizsgálat nélkül.

Az ügy jelentőségéhez igazodva két posztban reagálunk a szövegre: most a törvény koncepciójára és a legfontosabb általános, főként a büntetési nemeket érintő változásokra reagálunk, és külön írás foglalkozik majd az egyes bűncselekményeket érintő módosításokkal.

1. A tervezetről általában: a „tettarányos” büntetőjog

A szöveg legfontosabb sajátossága, hogy szolgaian megőrzi az elrettentést célzó kormánypárti büntetőpolitika ’vívmányait’, sőt összességében a további szigorítás felé lép (elsősorban a visszaesők, a súlyos erőszakos és a nemi bűncselekmények elkövetői, a kábítószerrel összefüggő cselekmények, a bűnszervezeti elkövetésre vonatkozó szabályok, illetve a korrupciós cselekmények tekintetében). Ugyanakkor a büntetésrendszer differenciálásával, a mediációs szabályok ésszerűsítésével, az első bűnelkövetők esetében a szigor enyhítésével – hangsúlyozottan a hatályos állapothoz képest – messze nem mondhatóak a változások egyoldalúnak. A tervezetben tehát keverednek az őszinte és régimódi odacsapások (ahogy a kormányprogram szól, „világossá téve a társadalom számára, hogy Magyarország nem a bűnelkövetők paradicsoma”) és az összetettebb szankcionálást, a konkrét ügy körülményeire és elkövetőjére tekintettel enyhébb, kisebb társadalmi költséggel járó megoldások felé mutató elemek.

A szöveg eladásához választott „tettarányosság” persze büntetőjogilag semmit nem jelent: ezt a szempontot mindenkori Btk.-nak az egyes bűncselekményekhez rendelt büntetések eddig is, eztán is megfelelően érvényesítik. Ezen a gyakorlatban a Kormány azt érti, hogy a „Kormány kiemelt feladata, hogy helyreállítsa Magyarországon a rendet, és javítsa az állampolgárok biztonságérzetét”: egyfelől tehát elrettenteni kíván a bűnelkövetéstől a szigor, másfelől az emberek – a kereskedelmi média, sőt, mára a köztévé bűnügyi bulvárhírei által is felpörgetett – szubjektív félelmeit kívánja törvényalkotással kezelni. Ennek a bűnügyi statisztikai megalapozására az indokolás rendkívül egyoldalú egy oldalt fordít: az adatsorból kiragadott példák elfedik, hogy összességében a jelenlegi bűnügyi helyzet lényegesen jobb a tíz vagy húsz évvel ezelőttinél, hogy sem az elkövetett cselekmények, sem a bűnelkövetők száma nem mutat emelkedő trendet az elmúlt években, míg például az emberölések száma tíz év alatt a 40%-kal csökkent. Nemzetközi összehasonlító adatelemzésre (ami felfedné, hogy mennyivel jobbak a magyar mutatók, mint a hasonlóan kemény büntetőpolitikát alkalmazó demokratikus államok többségének kriminalitási számai) nem vállalkozott a Kormány.

A tervezet áttekintése alapján úgy tűnik, hogy az „csak” a hatályos Btk.-ba már integrált, az alkotmányosságot és az emberi jogi egyezményeket sértő elemek tekintetében tartalmaz jogilag elfogadhatatlan koncepcionális elemeket (tényleges életfogytiglan, „három csapás”). Egyes tényállási elemek (pl. a fogyasztást büntető drogtényállások) ettől függetlenül persze támadhatóak, de összességében a szigorítási trend (függetlenül annak megalapozottságától) a törvényalkotó alkotmányos mérlegelésén belül marad.

Az egyes bűncselekményekhez kapcsolódó büntetési szigorítások és a büntetéskiszabási szabályok (három csapás) után a törvénytervezet a visszaesők helyzetén szigorít brutálisan. Differenciáltan ugyan, de minden visszaesői csoport (’sima’, többszörös, különös) büntetései súlyosbodnak: a próbára bocsátás kizárása, a generális határozott idejű szabadságvesztési maximum 25 évre emelése, illetve a feltételes szabadság későbbi időpontja a legkomolyabb változás.

2. Elmozdulások a helyreállító igazságszolgáltatás irányába

Koncepcionálisan nem változnak a sértettel való megegyezést és a kár helyreállítását elismerő tevékeny megbánás szabályai, továbbra is a vádemelést megelőzően kell ahhoz beismerő vallomást tenni, hogy a sértettel való megegyezés esetén mentesüljön a büntetőeljárás alól, vagy enyhébb büntetést kapjon a terhelt. A bűncselekmények köre sem változik, ahol mód van tevékeny megbánásra: valamennyi személy elleni, közlekedési vagy vagyon elleni vétség, illetve ezen bűncselekmények háromévi szabadságvesztésnél nem súlyosabb büntetéssel fenyegetett bűntette esetén lehetőséget lesz a büntethetőséget megszüntető, míg az öt évnél nem súlyosabb tényállások esetén az enyhítést megalapozó tevékeny megbánásra. Fontos változás azonban, hogy a súlyosabb bűncselekményekkel halmazatban álló cselekményeknél, illetve – a sértett helyett az ügyész hozzájárulása mellett – a természetes személy sértettel nem rendelkező bűncselekményeknél is mód van a tevékeny megbánás elismerésére. A kapcsolódó eljárás is életszerűbbé válhat: a közvetítés előtt fizetett jóvátétel is a megállapodás része lehet, így az elkövető nem lesz érdekelt abban, hogy a jóvátételt a közvetítői eljárásra tartogassa. Áldozatbarát fejlemény, hogy a magánindítványos bűncselekményeknél az elévülést kiskorú sértett esetén a nagykorúvá válásig kitolja a szöveg.

3. Ésszerűbb szankciórendszer

Az új szankciónemek között kifejezetten  a jogsérelem következményeinek helyreállítását célozza az állami vagy önkormányzati alkalmazásban végzett jóvátételi munka, illetve ebbe az irányba hathat a közérdekű munka maximumának emelése is (ami persze azt is feltételezné, hogy tényleg végrehajthatóvá válik e két büntetési nem, hiszen a közérdekű munka alkalmazhatóságának eddig a végrehajtás nehézségei szabtak korlátot).

Jóvátételi munka vétség vagy háromévi szabadságvesztésnél nem súlyosabban büntethető bűntett elkövetése esetén lenne alkalmazható. A bíróság ilyenkor egy évre elhalasztja a büntetés kiszabását, ha az egy év alatt az elkövető legalább ötven, legfeljebb kétszázötven óra időtartamban állami vagy önkormányzati intézményben (pl. iskola, kórház) jóvátételi munkát végez, annak igazolása esetén megszűnik a büntethetősége. Ha az elkövető a jóvátételi munka elvégzését nem tudja igazolni, akkor a bíróság büntetést szab ki. Az új Btk. felemelné a közérdekű munka legkisebb (negyvenkét óráról negyvennyolc órára) és legnagyobb mértékét (háromszáz óráról háromszáztizenkét órára), egyben a jelenlegi hat óra helyett három óránként osztana ki egy-egy nap szabadságvesztést, hogyha átváltásra kerül a sor.

A büntetés jobb célzását és egyéniesítését biztosíthatja a rövid tartamú elítélésekre az elzárás bevezetése, a pénzbüntetés minimumának leszállítása, az ország valamely részéből való kitiltás önálló alkalmazhatósága, valamint a sportrendezvény látogatásától való eltiltás. A büntetőjog kebelén belül kezeli a bűncselekményt megvalósító online tartalom törlését az elektronikus adat végleges hozzáférhetetlenné tétele.

4. Még mindig maradtak szigorítási javaslatok

Az új Btk. „főbűne” messze nem a visszaesők keményebb szankcióiban, és nem is az egyes tényállástípusokat érintő (a következő posztban elemzett) különös részi szigorban, azaz a kötelező körként – már csak a kormányprogram retorikai ámokfutását is leképezendő – szállított új keménykedő elemekben rejlik. Az új Btk. elfogadásának azért nem fogunk örülni, mert az minimális korrekció mellett integrálja az elmúlt időszak (amúgy már a 2009-es novellával megkezdődő) demonstratív szigorításainak jogalkotási produktumait a ’három csapás’-tól a jogos védelmet életveszélyesen kiterjesztő tavalyi módosításig. Azaz sokkal inkább az róható fel az előkészítőknek, hogy mit hagytak változatlanul, és kevésbé az, amit elvégeztek.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása