Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

A biztonsági kamera sztárjai

Nem kell ahhoz lopni, hogy az áruházi biztonsági őrök figyelmét felkeltsük. A Tékozló Homár rendszeres tudósításaiból pedig azt is megtudhatjuk, hogy a biztonsági őr gyakran inkább vállalja a tájékozatlan ártatlanok visszatartását, mint annak a kockázatát, hogy futni hagy egy bolti tolvajt. Ezzel a poszttal segíteni szeretnénk olvasóinkat az idegek harcában, bízva abban, hogy az öntudatos ártatlanok számára van út a biztonsági őrnek való engedelmeskedésen és a kényszerítésen túl is.
 
Táska bemutatása
A biztonsági őr a boltban tartózkodó, oda belépő vagy onnan kilépő személyt kötelezheti csomagjának bemutatására. „Igen, ez a táska az enyém, meg van egy zacskóm.
 
A táska (ruhazseb) tartalmának bemutatására csak akkor hívhat fel, ha megalapozottan felteheti, hogy lopott holmi van benne. Sok múlik ezen a kifejezésen. Ha a bevásárlás lázában belemajszoltunk egy kiflicsücsökbe (volt már ilyen a magyar kereskedelemtörténetben), majd zsebrevágtuk a maradék kiflit, vagy megszólalt a csipogó, amikor áthaladtunk az áruvédelmi kapun, ne kötekedjünk a biztonsági őrrel. Ha azonban semmi okát nem látjuk, hogy éppen a mi táskánkba tekintsen bele a biztonsági őr, ne engedjünk neki. Nyugodtan hívjuk fel a figyelmét arra, hogy 
„A személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvény 28. § (1) bekezdése alapján a vagyonőr a csomag tartalmának bemutatására a tervezett intézkedés okának és céljának közlése mellett akkor hívhat fel, ha megalapozottan feltehető, hogy az érintett bűncselekményből vagy szabálysértésből származó olyan dolgot tart magánál, amelynek őrzése a vagyonőrnek szerződésből fakadó kötelezettsége!”
Visszatartás
Könnyen lehet, hogy a vagyonőr nem hagyja annyiban, hogy megtagadtuk a táska tartalmának bemutatását. Arra semmi esetre sincs joga, hogy erőszakkal betekintsen a táskánkba, ezzel bűncselekményt, önbíráskodást követne el (hivatkozzunk nyugodtan a Btk. 273. §-ára).
De alaptalanul fel sem tartóztathat minket, az a személyi szabadság megsértése (Btk. 175. §), még akkor is, ha a rendőr kiérkezéséig kíván csak minket visszatartani. Hívjuk fel erre a vagyonőr figyelmét, és ha mégis erőszakkal visszatart minket, a kiérkező rendőrnél tegyünk feljelentést. (Ha önérzetünk védelméért messzire is elmegyünk, akkor az esetlegesen elutasított feljelentés után pótmagánváddal bíróság előtt is képviselhetjük az ügyet.)
Itt még egyszer hangsúlyozni kell, hogy ha bármi utalhat arra, hogy lopott holmit tartunk magunkkal, a vagyonőr eljárása azonnal jogszerűvé válik! Ebben az esetben sem vagyunk kötelesek azonban más helyiségbe kísérni a biztonsági őrt, és a nyilvánosság nekünk inkább használ.
 
Felvételkészítés
A vagyonőr megfelelő tájékoztatás esetén felvételt készíthet a felszerelt térfigyelő kamerákkal. A felvételeket - nyilvános rendezvények és jelentős érték kezeléssel foglalkozó szolgáltatók kivételével - 3 munkanapon belül törölni kell. Ha a felvételek jogunkat vagy jogos érdekünket érinti, például rögzítette a velünk szemben elkövetett jogsértő cselekményt, 3 munkanapon (ill. 30 vagy 60 napon) belül kérhetjük, hogy ne töröljék le. Mivel a felvétel kezelője csak a bíróság, rendőrség vagy más hatóságnak adhatja ki a felvételt, ideiglenes intézkedés vagy előzetes bizonyítás iránti kérelemmel, illetve feljelentéssel kell biztosítanunk, hogy az állami szervek 30 napon belül kérjék a felvétel kiadását.
 
Coda
A biztonsági őrökkel való kapcsolatra is igaz a nagy közhely: jogaink annyit érnek, amennyire élünk velük. A biztonsági őr fizikai fölénye, az akadékoskodás várható időigénye, a jogérvényesítés költségei, a jogalkalmazás kiszámíthatatlansága mind arra ösztönöz, hogy tegyük amit mondanak. De találhatunk örömöt abban is, hogy megvédjük magunkat.
süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása