A vezetés közbeni mobiltelefonálás betiltása többet árt mint használ?
Az autóvezetés közbeni smsezés betiltása több közúti balesethez vezethet – írja a usatoday. A Highway Loss Data Institute kutatói összevetették négy amerikai állam biztosítási kárbejelentéseit mielőtt és miután bevezették a tilalmat. A közúti balesetek száma a négyből három államban növekedett a tilalom bevezetése után.
Harminc amerikai államban tilos smst írni vezetés közben, ebből tizenegy idén vezette be a tilalmat, de vajon érdemes volt-e? A kutatók elmélete szerint az autósok alacsonyan, az ölükben tartják a mobilt sms írás közben, hogy a rendőrök ne vegyék észre azt a kezükben. Így figyelmüket még inkább és még tovább elterelik az útról.
A szabályozásért felelősek természetesen óvnak attól, hogy bárki messzemenő következtetéseket vonjon le az adatokból, és a romló statisztikák miatt a szabály kikényszerítésének hiányosságait okolják. Nem biztos azonban, hogy egyáltalán kikényszeríthető megfelelően a szabály, mit mondhat ugyanis a rendőr arra a vezetői kifogásra, hogy nem smsezett, csak elutasított egy bejövő hívást.
A hazai szabályozás szigorúbb az amerikainál, mert a kézben tartott mobiltelefon bármilyen használatát tiltja.
A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben - ideértve a forgalmi okból történő megállást is - kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.
- KRESZ 3. § (2) bekezdés
Ez is járhat azonban nem várt veszélyekkel. A tipikus autóvezető ugyanis sem a hívás elutasítását, sem a beépített kihangosító nem tekinti valós alternatívának. Ma, amikor az ellenőrzés valós veszélye nélkül lehet használni a mobilt, a szabály mintha nem is létezne. Ha viszont – például egy kampányszerű ellenőrzési akció miatt – egyszerre megalapozottan tartani lehet majd a vezetés közbeni telefonálás miatti büntetésektől, előkerül majd az olcsó vezetékes fülhallgató, amit a hívás fogadásakor fog a vezető bedugni a telefonba, meg a bluetooth, amit nyilván nem az utazás elején, hanem csak a hívás kezdeményezése előtt kezd majd el a sofőr párosítani vagy a fülére helyezni.
A vezetés közbeni smsezés tilalma tehát a végrehajtás nem – de legalábbis nehezen – biztosítható hatékonyságára tekintettel könnyen gyakorolhat nem várt hatást a címzettek magatartására, kontraproduktív módon kifejezetten fokozva a balesetveszélyt. Összességében nagyon fontos cél, hogy a vezető figyelmét a lehető legkevesebb dolog terelje el az útról és a vezetésről, ezért első látásra nyilvános vitában védhetetlennek látszik az az álláspont, hogy a KRESZ ne tiltsa a kézben tartott mobil vezetés közbeni használatát.
Sosem mellőzhető azonban annak az alapos vizsgálata, hogy a szabályozással érintett emberek, hogyan reagálnak majd a szabályokra, és a reakciójuk alapján összességében mi lesz a szabályozás eredménye.