Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Mint egy buszjegyet

Furcsa műfaj ez az alkotmánysértő alkotmánymódosítás. De lassan kezd belejönni a kétharmad!

Az Alkotmányügyi bizottság elnökeként Salamon László, a Pázmány alkotmányjogi tanszékének mestertanára igazi alkotmánytörténeti kuriózumra, az alkotmányossági kockázatok kiküszöbölésének új csodafegyverére tehette tegnap rá a kézjegyét. Előbb belengetni az előzetes normakontrollt, majd beleírni az Alaptörvénybe (még ha csak a firkálható részébe is) minden olyan elemet (a regisztráció joghatása, módja, határideje és időtávja), ami amúgy sérti a választójog általánosságát és egyenlőségét: szép lejátszás. Ráadásul ugye a szöveg egyet még csavarni is tud a regisztráció szigorán, hiszen a külföldön lakó választó – a benyújtott választási eljárási törvénnyel összhangban – levében és a „kérelmező azonosítását lehetővé tevő elektronikus úton” regisztrál (ügyfélkapu az alkotmányban, ki gondolta volna). Viszont a belföldi – a benyújtott törvényjavaslattól eltérve – csak személyesen és ügyfélkapun regisztrálhat. Ez utóbbi de facto kötelező személyes regisztrációt jelent, hiszen a néhány százezer aktív ügyfélkapu-használón kívül mindenkinek el kell majd ballagnia személyesen regisztrálni vagy ügyfélkaput nyitni. (Mindenesetre nem csodálkoznánk, ha a teljes ügyfélkapu-lefedettséggel rendelkező egyetlen társadalmi csoportot, vagyis a könyvelőket mostantól tenyerén hordozná a politika.)

A javaslat rejtett szépsége, hogy a szöveg szerint a névjegyzékbevétel „[a]z Alaptörvény XXIII. cikkében foglalt jogok érvényesítése érdekében” történik. Ezt sokáig nem tudtunk értelmezni, de aztán rájöttünk, hogy ezt nem úgy kell érteni, hogy a választójog gyakorlását szeretnénk segíteni, hanem úgy, ahogy azt egy buszjegynél alkalmazza a köznyelv: az előre megváltott választójog azzal válik érvényessé, ha regisztrálunk.

E módosítás elfogadásával persze a regisztrációs javaslat alkotmányosságát formailag felesleges vizsgálni, tartalmilag viszont csak romlott a helyzet: lassan már annak is örülni kell, hogy az Országgyűlés nem szüntetni meg a személyiadat- és lakcímnyilvántartást, csak hogy tényleg legyen miért regisztrálni. Figyelemre méltó, hogy az alkotmányozó az Alaptörvénnyel való összhang megteremésére irányuló igyekezete mellett tovább rontja a saját esélyeit az egyoldalúan – mostani tudásunk szerint – nem nagyon módosítható Európai Emberi Jogi Egyezménnyel szemben: a strasbourgi gyakorlat [Grúz Munkáspárt v. Grúzia (no. 9103/04, 2008. július 8-i ítélet] ugyanis akkor engedi meg az aktív választói regisztrációt, ha ez a szabad választásokon való jog teljesebb érvényesüléséhez vezet, legitim cél érdekében és e céllal arányosan történik. Ezek megállapítását pedig finoman szólva sem segíti – a szabályozásból is nyilvánvalóan láthatóan lehetséges – levélben történő regisztráció kizárása.

Az egyezménysértés már csak azért is érdekes lehet, mert a kormánytöbbség láthatóan továbbra sem csinál elvi dilemmát abból, hogy bármi egyedi probléma esetén alkotmányozzon egy-egy konkrétat, tehát önmagában egy elmarasztaló AB-döntés se mentene meg minket a formabontó kormánypárti javaslatoktól. Most fogunk – a bírói felső korhatáros opusszal együtt – eljutni az Alaptörvény harmadik módosításáig. Önök szerint hol áll meg a számláló a ciklus végén?

survey services

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása