Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

A kormányzat esete a kőbaltával

A magyar gazdaság versenyképességét mérő Doing Business rangsorban Magyarország a cégalapítás gyorsaságával tudott jelentősen előbbre lépni az elmúlt években. Az egyszerűsített cégeljárás bevezetése azt eredményezte, hogy ezen a téren a magyar jogrendszer az európai élbolyba került a gyorsaságot illetően.

Ez nagyjából annak volt köszönhető, hogy szerződésmintával (szinte formanyomtatvánnyal) is lehetett céget alapítani, amit az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően egy óra alatt bejegyzett a cégbíróság. A korábbi százezer forintos illeték helyett az állam már csak 15 ezer forintot kér illetékként a cégalapításért, ráadásul - ha nyögvenyelősen is - de kialakított az államkincstár egy olyan illetékfizetési rendszert, amiben az eljáró ügyvéd felelőssége az illeték befizetése. Így nem kell megvárni a banki átutalást és annak visszaigazolását a cégeljárás megindításához, legfeljebb utólag hajtja be az adóhivatal a pénzt az ügyvéden.

Kapott persze kritikát is a gyors rendszer: a bírálók szerint az egyórás cégalapítás lehetővé teszi, hogy a csődeljárás vagy a felszámolási eljárás elől gyorsan menekíthesse át egy másik cégbe a vagyont a rosszhiszemű tulajdonos.

A kormányzat meghallgatva a kritikát változtatni kíván: a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium honlapján közzétett tervezet azonban két szempontból is a kőbaltára emlékeztet. Egyrészt a finomhangolás, a tényleges problémák sebészi szikével való megoldása helyett kőbaltával szétveri a versenyképességet segítő gyors cégeljárási rendszert, másrészt pedig a kőbalták korának államfelfogását idéző módon a partnerség helyett a hivatali packázásnak alapoz meg.

Mi változna a tervezet szerint?

Először is az egyszerűsített eljárásban történő kft.-alapítás illetéke 15 ezer forintról 70 ezer forintra nőne. Ez akárhogy is számoljuk, majdnem ötszörös emelés. Érdekes elképzelés ez a kis- és középvállalkozásokat segíteni akaró, az ő versenyképességük erősítését a zászlajára tűző kormányzattól.

Másodszor megszűnik az egyszerűsített cégeljárás egyórás határideje: hiába készül szerződésmintával a társaság alapító okirata, a cégbíróságnak 15 napja van a bejegyzésre. Egyfelől el nem tudjuk képzelni, mit vizsgálna két héten keresztül a cégbíróság, ha egyszer az alapító okirat a törvényben meghatározott minta alapján készül. Másfelől ezzel az intézkedéssel csak annyit ér el a jogalkotó, hogy az első 14 napban a cégbíróság fektetni fogja az ügyet.

Harmadszor megszűnik annak a lehetősége, hogy az ügyvéd nyilatkozzon az illeték befizetéséről, amit aztán rajta hajtanak be, ha a cégbíróság és az államkincstár adategyeztetése szerint mégsem teljesítette fizetési kötelezettségét. Ehelyett visszaáll a rendszer arra a régi rendszerre, hogy az illeték befizetéséről az államkincstár a beérkezését követően igazolást küld, amit külön csatolni kell a cégbírósági beadványhoz. Ez a cégeljárás idejét legalább 5 nappal meghosszabbítja, és a polgárra terheli az ügyintézésnek egy olyan részét, amit a két állami szerv egymás között is lerendezhetne.

Negyedszer a törvénytervezet előírná, hogy hatósági erkölcsi bizonyítványt kell csatolni a cégbejegyzési kérelemhez. Hiába tudná a cégbíróság egyszerűen és automatizáltan lekérdezni a bűnügyi nyilvántartóból, hogy tényleg büntetlen előéletű-e az, aki annak mondja magát, mégis megkövetelné a kormányzat az erkölcsi bizonyítvány kiváltásának legalább egy hétig tartó procedúráját a vállalkozásba kezdő polgároktól.

Ötödször a közkereseti társaságok, a betéti társaságok és a korlátolt felelősségű társaságok részesedéseinek átruházásához az adóhatóság előzetes engedélyére lenne szükség. Ennek eljárási határideje az általános szabályok szerint 30 nap, amivel a cégeljárás határideje meghosszabbodik. Ha határidőn belül az adóhatóság nem válaszol a megkeresésre, a jóváhagyását akkor sem lehet megadottnak tekinteni. A jóváhagyást az adóhatóságnak akkor is meg kell tagadnia (vagy biztosítékadást kell előírnia), ha bármilyen peres ügye van a cégnek a tevékenységével összefüggésben. Az intézkedés nyilván azt akarja megakadályozni, hogy Kaya Ibrahimoknak vagy vagyontalan embereknek játsszák át a tartozásokat felhalmozott társaságokat. Persze a tervezett módosítással csak annyi történik, hogy innentől részvénytársaságot kell alapítania annak, aki később gyorsan meg akar szabadulni a cégétől, mert így ki tudja kerülni az idegőrlő adóhatósági jóváhagyási eljárást.

Mindez tökéletes ellentéte annak, ahogyan az állami működést át kellene alakítani. A cégeljárás a javaslat elfogadása esetén visszasüllyedne arra a szintre, ahol egyébként a tipikus magyar állami szervek működnek. Az eljárásba beépített formális fékek ráadásul pontosan nem a visszaélések megakadályozását szolgálják, hiszen olyan rutinmunkaterhet rónak a cégbíróságokra és az adóhatóságra is, ami az érdemi vizsgálatoktól veszi el az energiát.

A felszámolás előli vagyonátmentésekkel szemben persze fel kell lépnie az államnak. Ehhez az állami adatbázisok egymással való jó kommunikációjára, a rosszhiszemű szereplők magánvagyonának megterhelésére, adott esetben a bizonyítási teher megfordítására (bizonyítsa a céget eladó személy, hogy a szerencsétlen hajléktalanra való átruházásnak volt jogszerű gazdasági célja), az állami szervek gyors eljárására van szükség. Nem pedig a versenyképességet romboló, végig nem gondolt, elő nem készített, akarnok intézkedésekre. 

Ha ezt jelenti az ország újjászervezése, akkor lehet, hogy mi maradnánk a réginél.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása