Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Rendeleti kormányzás?

Kövér László tegnapi nyilatkozatában a kormányzati jogalkotás mozgásterének kibővítése mellett érvelt. A házelnök tökéletesen zavaros alkotmányjogi ismeretekről tett tanúbizonyságot, amikor mindezt a (még ha jó értelemben is vett) "rendeleti kormányzás" címkéjével látta el. Nem, Kövér László javaslata ténylegesen nem rendeleti kormányzásról szól. A megszólalás viszont alkalmas lehet arra, hogy olyan politikai hisztit generáljon, ami lehetetlenné teszi a parlamenti működésnek a demokrácia és a parlamentarizmus kiterjesztését szolgáló átalakítását.

Rendeleti kormányzásról akkor beszélünk, ha hatályos törvényekkel ellentétes rendeleteket alkothat a kormány. A klasszikus elborzasztó példa erre a náci Németországban elfogadott felhatalmazási törvény, amellyel a Reichstag biankó csekket adott a Hitler vezette kormánynak a törvényektől, sőt, az alkotmánytól való eltérésre. A magyar országgyűlési működés az utóbbi két évtizedben pont ezzel ellentétes irányba mozgott: a parlament nagy kodifikációs aprómunkát végző gyárrá vált. Hihetetlen részletességű törvények születtek, amelyek messze nem csak az alkotmányossági szempontból törvényi szintre tartozó rendelkezéseket tartalmazzák, hanem olyan apró-cseprő részleteket is, amelyeket bőven elegendő lenne rendeletben szabályozni. Miért kell törvénybe betonozni a felnőttképzési szerződés kötelező tartalmi elemeit? Vagy miért kell törvényben rendelkezni arról, hogy az állatok jelölésére szolgáló mikrochip forgalomba hozatala engedélyhez vagy bejelentéshez kötött tevékenység?

Ennek a parlamenti működésnek két eredménye lett. Egyfelől az országgyűlési munka tökéletesen érdektelenné vált a választópolgárok számára, hiszen a plenáris ülés túlnyomórészt számukra nem is érthető részletkérdések megvitatásával telt, aminek egyenes következménye az is, hogy ha véletlenül az országgyűlési közvetítésre kapcsol a tévénéző, akkor üres padsorokat lát, ebből pedig tétlen és haszontalan képviselőkre asszociál. Másfelől ez a "munkaparlamenti" működés kellően lefoglalja a politikai energiákat ahhoz, hogy a kormányzat ellenőrzésére alig maradjon az országgyűlési képviselőknek ideje. Szép statisztikák készülhetnek az értelmetlenül, de tömegesen beadott módosító javaslatokról, az általános és a részletes vitában elmondott, akár szó szerint megegyező felszólalások időtartamáról, amivel minden szorgalmas parlamenti képviselő megnyugtathatja magát: elvégezte azt a munkát, amivel a választók megbízták - anélkül, hogy egyébként rajtuk kívül bárkit is érdekelne ez a verkli.

Miért alakult ez így?

A rendszerváltás jogos igénye volt a parlament szerepének helyreállítása. Közjogászok számára emlékezetes, hogy 1982-ben kettő azaz kettő törvényt alkotott a Ház: egyet a költségvetésről, egyet a zárszámadásról. Az érdemi "törvényeket" rendeleti formában az Elnöki Tanács nyilvános vita nélkül alkotta meg, szám szerint negyvennégyet. A többi 396 jogszabályt a minisztertanács, annak tagjai vagy országos hatáskörű szervek vezetői alkották meg. Mindez alapvetően ellenkezett a parlamentarizmus elveivel, az alkotmányosság eszméivel. Mélyen bevésődött ezért a közélet iránt érdeklődő (így a rendszerváltás után a politikai elitbe került) emberekbe, de a minisztériumi apparátusokba is: TÖRVÉNY JÓ, RENDELET ROSSZ.

Ez a reflex aztán a mögötte álló elvektől függetlenedve merevedett meg. A különböző lobbicsoportok hamar rájöttek arra, érdekeik érvényesítésének az a jó útja, ha minél több mindenről szólnak a törvények, mert azokat nehezebb módosítani - még akkor is, ha a közjóval ellentétes a törvényi szabályozás. A központi kormányzati akarattal szemben jellemzően a saját ágazata iránt jobban vonzódó igazgatási apparátus ezt a szándékot csak támogatta. A lelkesebb országgyűlési képviselők számára pedig életük eseménye volt, ha egy témakörben a közreműködésükkel törvény született, vagy ha valamelyik ágazati érdekképviselet számára ők tudtak elintézni a parlamenti vitában ezt vagy azt. Lassan eljutottunk odáig, hogy egy gazdasági szektor komolyságának mércéjévé vált, hogy van-e önálló törvénye. Egyetlen igazi ellenlépés történt ezen a téren: a parlament még 2006 végén (egyébként a Fidesz ellenkezése mellett) legalább az államigazgatás szervezésében visszaadta a kormány szabadságát a felesleges törvényi szabályok hatályon kívül helyezésével.

A mindennapi élet legalapvetőbb kérdéseiről persze törvényben kell rendelkezni. Az Országgyűlésnek kell elfogadnia, méghozzá érdemi vita után a költségvetést, a zárszámadást, az alkotmányos intézményekről szóló törvényeket és minden olyan jogszabályt, ami alapvető jogokat közvetlenül szabályoz. Az Alkotmánybíróság már régen, 1991-ben kijelölte ezeket a kereteket. Csak vissza kell térni ehhez a kályhához. Ehhez semmifajta "rendeleti kormányzásra" nincs szükség, csak egy alapos deregulációra: az Országgyűlés szabad akaratából hatályon kívül helyezheti a nem törvényi szintre tartozó jogszabályi rendelkezéseket, majd azok szabályozására - a keretek pontos meghatározásával - felhatalmazást adhat a kormánynak vagy minisztereknek.

Egy ilyen változás megnyitná az utat annak is, hogy új Házszabály alkotásával az Országgyűlés működése átláthatóbb, érdemibb és érdekesebb legyen. Egy normális parlamentben a plenáris ülésen egy alapos politikai vita zajlik, a szakpolitikai részletkérdéseket pedig az érdemi és nyilvános bizottsági üléseken, akár a civil szervezetek képviselőinek bevonásával vitatják meg. A kormányzat ellenőrzését nem a beterjesztett törvényjavaslatok reszelgetése biztosítja, hanem az, ha a Ház vagy méginkább annak szakbizottsága rendszeresen (és nem csak formálisan) beszámoltatja a minisztereket, akár egyes konkrét intézkedéseikről is. A plenáris ülések dögunalmát egy pörgős és médiaképes, egyszóval a választók számára érdekes működésnek kell felváltania.

Nem látunk Kövér László fejébe, így persze nem tudjuk kizárni, hogy ő olyasmit is rendeletekben látna szívesen, amit alkotmányosan csak törvényben lehet szabályozni. Mégis abból indulunk ki, hogy ebben az esetben fontos problémára szeretne jó megoldást adni, csak a megfogalmazás lett vállalhatatlan. A magunk részéről ezért csak reménykedni tudunk abban, hogy Kövér László közjogi műveletlensége nem vált ki olyan politikai reakciókat, amelyek lehetetlenné teszik a parlamenti működés konszenzusos átalakítását. Ha ez mégis bekövetkeznék, akkor a magyar országgyűlés törvénygyárszerű működése változatlanul ki fogja üresíteni a parlament fő funkcióit: az érdemi és nyilvános vitát, valamint a kormányzat ellenőrzését.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása