Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Ki más adóztatná a médiát, mint a meteorológiai szolgálat?

Szektorális kisadót, úgy látszik, bárki kivethet ma Magyarországon. Számolni se kell tudnia hozzá.

A VM társadalmi egyeztetésre bocsátotta a tavaly ősszel beharangozott, nyilván az Országos Meteorológiai Szolgálat karácsonyi kívánságlistája alapján készült meteorológiai törvény tervezetét, valamint egy "meteorologia - hatasvizsgalat" elnevezésű pdf-fájlt. Nagyjából azt találjuk benne, amit Illés Zoltán tavaly megígért: az időjárás mérésének és előrejelzésének legnagyobb szelete állami monopóliummá válik a tömegrendezvényekre vonatkozó előrejelzésektől a média időjárás-jelentéseinek megalapozásáig. Hogy ez miért teljesen hiábavaló, azt az ötlet felmerülésekor megírtuk az átlátszó.hu blogjára, így most nem azzal foglalkoznánk, hogy a közpénzből létrehozott közérdekű adatoknak társadalmi szinten milyen elképesztően pazarló kezelését, egyben a társadalmi költségek növelését okozza majd az új szabályozás.

Van viszont egy új szabályozási elem, amit október óta talált ki a tárca, és amin nem csak mi döbbentünk meg: a tervezet ugyanis új ágazati kisadókat vezetne be, méghozzá mindjárt hármat. A reptéri meteorológiai szolgáltatási díj (a beszedett repülőtéri illeték 1%-a) és a vízi kikötői meteorológiai szolgáltatási díj (a kikötői illeték 1 %-a) sem semmi, de itt legalább egy-egy komplex adatszolgáltatást jelentő meglévő, díjfizetésen alapuló viszonyrendszert akar az Kormány egyoldalúan átrendezni, nyilván tudományos alapon meghatározva a köztudottan virágzó reptér- és kikötőüzemeltetés számára a sáp mértékét.

A médiaszolgáltatások meteorológiai szolgáltatási díja néven bevezetett harmadik adónem viszont egészen elképesztőre sikerült: ezt a közszolgálati, a közösségi és a jelentős befolyásoló erejű lineáris audiovizuális médiaszolgáltatók, valamint az internetes sajtótermékek és hírportálok fizetnék, méghozzá az éves reklámbevételek 0,5 %-ának erejéig. A díjat az MTVA, az RTL, a tv2, az index.hu, az origo, de bármely más, fizetett reklámot közlő internetes médium is évente az OMSZ-hez bevallani és megfizetni lenne köteles, szépen eljuttatva a meteorológusoknak reklámbevételeinek nyilvántartását. Ha pedig nem fizet, akkor jön az adóhatóság és a behajtás, holmi késedelmi kamattal való lacafacázás helyett mindjárt 0,8 %-os mértéken, hadd szóljon.

Különösen kíváncsiak voltunk, hogy milyen tényeket mérlegel valaki akkor, amikor arra a döntésre jut, hogy igen, ez a jó megoldás. Ezért aztán nagy reményekkel nyitottuk meg a szerencsére mellékelt hatásvizsgálati lapot. Az állítólag két nap alatt összeállított dokumentumból azonban csak az derül ki, hogy a törvény elfogadása esetére a tárca szakértői idén és jövőre az új adók ellenére is összesen 1,2 milliárd forintos költségvetési egyenlegromlással számolnak – hogy minek alapján, azt találgatni se mernénk. Emellett kiderül még, hogy a versenyképességre a törvények nem lesz érdemi hatása, az adminisztratív terhek pedig ugyan a piaci szereplők és a közigazgatás tekintetében is nőnek, de szerencsére 0 forinttal. Nyugodtan mondhatjuk tehát, hogy ha tényleg eddig sikerült eljutni, akkor a Kormány madárbélből vagy kristálygömbből is nyugodtan jósoltathatná a hatásokat, ha már az időjárást nem is.

 Szó mi szó: ez első látásra, még a jelentősen megemelkedett tűrésküszöb mellett is akkora baromságnak tűnik, ami mellett eltörpül a kamarai 5000 forintok vagy a kivetett, majd visszavont katasztrófavédelmi hozzájárulás ügye. Az adót attól függetlenül fizetnék a médiavállalkozások, hogy közöltek-e valaha időjárási adatokat vagy sem – ezt leginkább az üres médiahordozók reprográfiai díjának továbbfejlesztett változataként tudnánk jellemezni, hisz akinek internetes portálja van, az előbb-utóbb biztos időt jósol vagy hőmérsékletet közöl. Az adóalanyok kiválaszásának racionális szempontjai egyáltalán nincsenek:  felsorolt kategóriákon kívül eső hírtelevíziók egy fillért se fizetnének, viszont egy párezer látogatóval rendelkező internetes portál igen. A csökkenő reklámpiaci torta nagysága alapján bő félmilliárd forintos éves bevétellel kecsegtető adónem – igazi, magyaros kisadóhoz méltóan – ezzel összevethető költséggel járó adminisztrációt okozna szerkesztőségek százainak. Végül – és mi ezen az elemen röhögtünk a leghangosabban – az OMSZ meghirdetheti a felvételt vagy fél tucat médiapiaci szakértő számára, ami egészen sajátos módja a munkahelyteremtésnek (bár a hatásvizsgálati lapról ez a hatás lemaradt).

Kinevethetjük a VM-et és Illés államtitkárt, de a legnagyobb baj az, hogy két fájdalmas, rendszerszintű, kormányzatokon áthúzódó probléma csúcsra pörgése áll a háttérben. Egyrészt a magyar kormányzás gyakorlata és a magyar államigazgatás - ritka kivételektől eltekintve - egyáltalán  nem alkalmas arra, hogy felmérje a döntési javaslatok gazdasági és társadalmi hatásait. Másrészt pedig, ezzel szoros összefüggésben: az ágazati szempontok (itt és most: a nyilván valóban durván forráshiányos OMSZ megmentése) nagyon sok esetben minden gond nélkül írhatják felül a szélesebb közösség érdekeit, de az összkormányzati célokat és a józan eszet is.

A VM azért felel, hogy zavartalanul működjön az időjárás-előrejelzés. Azt ez megoldja, a többit meg úgyse tudjuk kiszámolni. Kérdés?