Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Futball-hasonlat

Képzeljük el, hogy kedvenc csapatunk gólhelyzetbe kerül. Nem valami jól előkészített támadás végén, hanem a kapu előtti szerencsétlenkedés folytán az egyik rosszul helyezkedő védőnk a nagy fejetlenségben a kapu felé gurít. Mondhatnánk erre, hogy ilyen gólokra nem lehet működőképes csapatot építeni, de legalább ez is gól. Ha nem látnánk azt, hogy a gólvonalon álló másik játékosunk a kapu felé csorgó labdába a gólvonal előtt néhány centivel még beleér, hogy les miatt a gól érvénytelen legyen.

Bármilyen abszurdnak is tűnik a hasonlat, a törvényalkotás egyik friss gyöngyszemére tökéletesen illik.

Az Országgyűlés elnökének aláírására vár a hétfőn megszavazott törvényjavaslat az egyes munkaügyi tárgyú és más kapcsolódó törvények jogharmonizációs célú módosításáról. A törvényjavaslat zárószavazás előtt néhány órával egészült ki egy jogutódlási szabállyal (amely szerint, ha egy többcélú intézmény úgy szűnik meg jogutód nélkül, hogy egyes feladatai átadásra kerülnek, az átadott személyeknél áthelyezésre, a többinél a munkáltató jogutód nélküli megszűnésének jogkövetkezményeit kell alkalmazni). A parlamenti tárgyalás során fellépő koordinációs problémák kezelésére irányuló eszközzel tehát egy a kormányzati döntés-előkészítés hiányosságát orvosolták utolsó pillanatban, követve ezzel az évtizedes parlamenti gyakorlatot.

Még ki sem hűlt a házelnök aláírása a megszavazott törvényen, mert még alá se írta, amikor valaki rájött, hogy hát az a szabály mégsem – illetve mégsem úgy – kellett volna. De hát a megszavazott törvényt már nem lehet módosítani, ezért a közfoglalkoztatásról szóló törvénybe csempészik bele (nyilván csak egy nappal annak zárószavazását megelőzően) azt a rendelkezést, ami kimondja, hogy az Országgyűlés elnöke által alá nem írt, a köztársasági elnök által alá nem írt és a Magyar Közlönyben ki nem hirdetett törvényi rendelkezés majd jól nem lép hatályba.

A cél az, hogy a munkaerő-átadásra nem a (némiképp szigorúbb, megállapodás-alapú) közalkalmazotti törvényt, hanem a Munka Törvénykönyvét kelljen alkalmazni. Ennek érdekében a megtorpedózott rendelkezést a tegnapi zárószavazás előtti módosító ismét megállapítja, ugyanoda, ugyanazzal a hatálybalépéssel, csak némiképp más szöveggel…

A döntés tartalmilag valószínűleg ésszerű, formailag minősíthetetlen eljárás eredmény alapján született meg, ami nyilván hatással van erre, egyben valamennyi más döntésre is. Az üzenet egyszerű: nincs olyan, hogy valami már el van döntve, tehát elkezdhetjük végrehajtani. Minden eljárási szabály átléphető, ha ez célszerűnek tűnik.