Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

A Büntető Törvénykönyv számokban

 

A kormányváltáskor, majd az elmúlt hetekben ismét úgy tűnt, hogy az Országgyűlés szerint a közbiztonság megoldása a Büntető Törvénykönyv módosításán (szigorításán) múlik. Kíváncsiságból ezért készítettünk egy számszaki vizsgálódást, amit most – különösebb kommentár nélkül, hagyva, hogy a számok magukért beszéljenek – közzéteszünk.
 
1. 
A 2006-2010 közötti országgyűlési ciklusban összesen 26 törvényjavaslatot nyújtottak be kifejezetten a Büntető Törvénykönyv módosítására, és még néhány (mondjuk 4) törvény érintette a Btk.-t (pl. a színesfémekkel kapcsolatos szabályozás). Ez a 968 törvényjavaslatnak csekély 3 százaléka. Ezzel szemben csak 2010 áprilisa óta 23 Btk.-módosítást javasoltak, ami a benyújtott 382 törvényjavaslatnak 6 százaléka.
Borzasztóan leegyszerűsítő szempont, de az összehasonlítás kedvéért: az egyetlen Btk. az összes hatályos törvénynek mindössze az 1 ezreléke.
 
Megtévesztőek lennének ezek a számok, ha nem tennénk mellé a javaslattevő személyét. A Kormány és a kormánypártok 2006-2010 között 12 Btk.-módosítást nyújtottak be, amiből 9 törvény lett. Ebben a kormányzati ciklusban a 4 kormányzati/kormánypárti javaslatból 3-at már elfogadtak. Megállapítható ebből, hogy időarányosan nincs jelentős különbség a két ciklus között.
 
Alapvetően megváltozott azonban az ellenzék hozzáállása. Ezt szemlélteti az alábbi táblázat:
 
2006-20102010-2011
Fidesz-KDNP12MSZP0
SZDSZ1Jobbik

16

MDF1LMP4
 
Az MSZP ellenzéki helyzetben kevesebb javaslatot nyújt be, mint kormánypártként, miközben a Fidesszel ez épp fordítva volt. Az LMP időarányosan több Btk-módosítási javaslatot tesz, mint az összes többi ellenzéki párt együtt az előző ciklusban. A Jobbik pedig látványosan gyakran kíván Btk.-t módosítani, átlagosan majdnem háromhetente, az összes benyújtott törvényjavaslatuk (67) közel negyede erre irányult.
 
2.
A köztársaság 1989. október 23-i kikiáltása és a mai nap között a Büntető Törvénykönyvnek 100 időállapota van. Ez bennünk a következő kérdéseket veti fel:
 
- Olyan gyorsan változik-e a magyar társadalom, hogy az együttélés szabályai legsúlyosabb megsértéseinek körét, a büntetés módját és mértékét évente ötször kell megváltoztatni? (a szabálysértési törvényt körülbelül kétharmad ilyen gyakran módosítják), 
 
- Elvárható-e mindenkitől, hogy évente öt új Btk.-módosítás tartalmával ismerkedjen meg? Lehet-e érdemi hatása a társadalomra az olyan szabálynak, amit nem ismernek meg? Kellően elrettentő-e az a szabály, amivel a bűnelkövető csak az eljárásban találkozik?
 
-Lehet-e konzekvens értékrendszer és kiszámítható jogalkalmazás alapja az a Btk., amit minden komolyabb port felverő bűneset után átírnak?
 
-Kényszerül-e egy adott törvényi szabály korlátain belül a rendőrség és az ügyészség a hatékonyabb bűnüldözésre, ha mindig egyszerűbb a Btk. módosításával előállni?
 
kommentekbe várjuk szíves véleményét!