Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

98 % and counting

Lázár János frakcióvezető benyújtotta a különadótörvény harmadik változatára vonatkozó javaslatot: nagyon úgy néz ki, hogy előbb-utóbb negyedik is lesz, ugyanis a pénteki alkotmánybírósági határozat indokolásából az elvi megalapozáshoz csak a számára - relatíve - legkedvezőbb mondatokat válogatta ki a törvényelőkészítő.

Mostani állás szerint - az ellenzéki pártok mai, a Házszabálytól eltérést megalapozó vagy azt kizáró magatartásától függően - ma vagy néhány napon belül olyan törvényt fogadhat el az Országgyűlés, ami a 2010. január 1-je előtti juttatások visszaszerzésével más, nem adójogi eszközökkel sem próbálkozik, ugyanakkor két, ennek elkerülhetetlenségét kimondó alkotmánybírósági határozat után sem ad lehetőséget arra, hogy a visszamenőlegesen kiszabott különadó megfizetésére kötelezett személy bizonyítsa, hogy jövedelmét nem visszaélésszerűen szerezte. Igaz viszont, hogy van azért, ahol a törvényjavaslat eltér a minimumprogramtól: a 2010-ben országgyűlési képviselőként, alpolgármestreként és európai parlamenti képviselőként kapott juttatások valamiért nem esnek majd bele a különadós körbe.

Ráadásul az előkészítő - nyilván kényszerből - leszokott a felkészülési idő biztosításáról is: míg az eddigi két törvény akkurátusan a 'rendes' adójogszabályokhoz hasonlóan 45 nap felkészülési időt adott az eljárási kötelezettségek teljesítésére, addig most megfordult a helyzet: az alkotmánybírósági határozat  (még előttünk álló, a napokban várható) közzétételével ugyan megszűnik a 2010-es évre vonatkozó fizetési kötelezettség, de ezt a törvényjavaslat mintegy 'szünetmentesen' anélkül kívánja visszaállítani, hogy bármilyen átmeneti szabályt adna arra tekintettel, hogy a 2010-es évre vonatkozó szja-bevallási határidőből, így a legtöbb érintett számára a különadó bevallási határidejéből is már csak napok vannak hátra. Persze ha sikerül a törvényt ma elfogadni, akkor annak kihirdetése akár be is érheti az AB-határozat közzétételét, de egy ezzel való trükközést nehéz lenne jogállami megoldásnak tekinteni. 

Ma reggeli állás szerint így alakul a hányatott sorsú jogszabály közeljövője:

  

 

2010. novemberi különadótörvény

AB-döntés

új Lázár-javaslat

személyi hatály

költségvetési szervnél, állami, önkormányzati, közalapítványi forrásból alapított, fenntartott vagy működési támogatásban részesített más szervezetnél foglalkoztatott magánszemély, kivéve azt, akinek a jogviszonya megszűnését követő naptári naptól a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvényben meghatározott saját jogú nyugellátás kerül megállapításra

nem érinti

+ az országgyűlési képviselő,

b) a polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke (ezeknél eddig se vitatta senki, hogy kötelezettek), az alpolgármester, a főpolgármester-helyettes, a megyei közgyűlés alelnöke,

c) az európai parlamenti képviselő,

kivéve azt, akinek a jogviszonya megszűnését követő naptári naptól a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvényben meghatározott saját jogú nyugellátás kerül megállapításra.

időbeli hatály

2005. január 1-je után megszerzett jövedelmek

a már lezárt 2005-2009-es adóévekre alkotmányellenes, ezt követően akkor alkotmányos a visszamenőleges alkalmazás előírása, ha visszaélésszerűen megszerzett jövedelmekről van szó, és a jogalkotó lehetőséget biztosít az adózónak arra, hogy bizonyítsa: jogszerűen, visszaélésekről mentesen szerezte meg a jövedelmét

2010. január 1-je után, az újonnan nevesített személyi körre (országgyűlési képviselők, alpolgármesterek, EP-képviselők), 2011. január 1-je után megszerzett jövedelmek

nincs kimentési lehetőség a jogszerűen szerzett jövedelmekre

mérték

a 3,5 millió forintot [állami vezetők, polgármesterek, (fő)jegyzők, a köztulajdonban álló gazdasági társaságok vezető tisztségviselői és felügyelőbizottságának tagjai esetében 2 millió forintot] meghaladó jövedelemrész 98 %-a

nem érinti

változatlan, de az újonnan nevesített személyi kör a 2 milliós kategóriába kerül

 

 

eljárás

a 2010-es és a korábbi évekre vonatkozóan a bevallás a 2010-es évre vonatkozó jövedelemre vonatkozó adókötelezettség bevallásakor történik

a visszamenőleges alkalmazás kiütése miatt a mostani bevallásra nincs szabály, az eddig megfizetett különadó visszajár

csak az országgyűlési képviselőre, alpolgármesterre és európai parlamenti képviselőre van eltérő szabály, így május 20-áig elvileg minden más érintett már a ma benyújtott szabály alapján vallana be és fizetne különadót

 

frissítés a nap végére: A törvény egy minden pártra kiterjedő konszenzuson alapuló házszabálytól eltérés eredményeképpen elfogadva, az egyetlen érdemi változás, hogy az országgyűlési képviselők és barátaik is (a társadalmi igazságérzet kielégítése érdekében, fokozva a társadalmi igazságérzet eddig tervezett kielégítési szintjét) végül mégis 2010-től különadóznak visszamenőleg. A visszaperlést egyszerűsítő LMP-s javaslatot - a három ellenzéki párt támogatása ellenére - elutasította az Országgyűlést: nagyon mást nem tehetett, hiszen az hatályon kívül helyezte volna a különadót, a kormánypártok pedig nem fárasztották magukat azzal, hogy módosítót nyújtsanak be hozzá.