Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Gaudi – Ivády: 3 – 2 (félidei eredmény)

A Fidesz és a KDNP nem alkotmányoznak egyedül, és érdeküknek tűnik ezt (a forma mellett) tartalmi kompromisszumokkal is bizonyítani. Bár az Alkotmányügyi bizottság támogató álláspontja még aligha jelenti biztosan azt, hogy az adott módosító javaslatot be is szavazza majd a kormánytöbbség, nézzük azért meg, hogy jelen állás szerint kik mesélhetik majd unokáiknak, hogy ellenzékből beírtak egy szót, egy mondatrészt, sőt van, aki egy mondatot is az alaptörvénybe.

A jobbikos módosító sikerének szükséges, de nem elégséges feltétele úgy tűnik az, hogy azt Gaudi-Nagy Tamás jegyezze. Támogatott önálló javaslata szerint bekerül a szövegbe, hogy aki törvénytelen letartóztatás vagy fogvatartás áldozata volt, az kártérítésre vagy kártalanításra jogosult. A hatályos alkotmányból átvett szöveg annak ellenére sincs kárára a szövegnek, hogy az alkotmányjavaslat tágabb körben, a hatóságok általi minden jogellenes károkozás esetében kimondja a kár megtérítésének kötelezettségét, azaz a jogellenes szabadságmegvonás miatti kár e nélkül sem maradt volna alkotmányos alap nélkül.

A képviselő Szávay Istvánnal és Zagyva György Gyulával együtt jegyzett, szintén támogatott javaslata szerint a határon kívüli magyarokat Magyarország önrendelkezésük kivívására irányuló törekvéseikben is támogatja. Ezt ugyan meg lehet próbálni 'autonomy'-ként  angolra fordítani, de nem nagyon lehetnek kétségeink afelől, hogy egy ekkora ziccert nem hagyna ki például a szlovák vagy a román politika, hogy revizionalistának bélyegezze az alkotmányozást. Ezen az sem nagyon segít, hogy az alkotmányszöveg preambuluma az állam tekintetében az önrendelkezés szót függetlenség értelemben használja.

Gaudi-Nagy Kiss Sándorral jegyzett kiegészítése kimondaná, hogy nemzetközi kötelezettségvállalás nem lehet ellentétes az Alaptörvény rendelkezéseivel. Mivel ez külön rögzítés nélkül is magától értetődik (olyannyira, hogy ma is külön alkotmánybírósági eljárás szolgál ennek kivédésére), nem meglepő, hogy a semmit nem ártó (igaz, nem is használó) javaslatot a kormánypártok be kívánják fogadni. Izgalmas persze, hogy az Alaptörvény a tényleges életfogytiglani szabadságvesztést kimondó rendelkezése miatt, amely minden valószínűség szerint ellentétes már meglévő nemzetközi kötelezettségvállalással, majd kilépünk-e az Európa Tanácsból.

Ivády Gábor független képviselő Mátyás királyt megidézve beírhatja a preambulumba, hogy az állam polgárainak ügyeit nemcsak méltányosan, visszaélés és részlehajlás nélkül, hanem igazságosan is intézi, emellett jelen állás szerint az ő nevéhez fűződhet a címer beillesztése az ország zászlajába. Ez utóbbi ugyan a köztársasági eszme ignorálásával összhangban lévő szimbolikus módosítás, de – már csak a váltással okozott felesleges, a lényegi kérdéseket elkendőző viták és a nem elhanyagolható költségek miatt is – nem nagyon tudunk örülni neki. Érdekes, hogy egyrészt az előterjesztők (azaz a Fidesz és a KDNP frakciójának egésze) képviselője nem támogatta a módosítást, illetve hogy Ivády javaslatának másik fele a jelenlegi állami zászlót 'nemzeti zászlóként' megtartotta volna, ám ez nem kapott támogatást.