Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

XIV. FEJEZET - ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

118. §

(1) Az Alkotmány a kihirdetését követő második év első napján lép hatályba.

Megfelelő időt szükséges biztosítani az Alkotmány végrehajtásához nélkülözhetetlen törvények módosításához.

 

(2) Kétszázezer, az országgyűlési képviselők választásán választójoggal rendelkező választópolgár kezdeményezésére az Alkotmányt népszavazásra kell bocsátani.

(3) A népszavazásra bocsátást az Alkotmány kihirdetését követő négy hónapon belül lehet kezdeményezni.

(4) Az Alkotmány nem lép hatályba, ha a népszavazáson az érvényesen szavazó választópolgárok több mint fele, de legalább az összes választópolgár több mint egynegyede az Alkotmány hatálybalépése ellen szavaz.

Az alkotmányszöveg a III. fejezetében az alkotmányozáshoz előírt társadalmi részvételi szabályokat már az új alkotmány elfogadására is alkalmazni rendeli.

 

119. §

(1) Az Alkotmány a hatálybalépésekor hivatalban levő közjogi tisztségviselők megbízatását nem érinti, azzal, hogy az adatvédelmi biztos tisztségének elnevezése az információs jogok biztosára változik, illetve a Költségvetési Tanács tagjaira az Alkotmány hatálybalépését követő harminc napon belül kell javaslatot tenni. 

A rendelkezés az egyértelmű jogi helyzet kialakítását célozza.

 

(2) Az Alkotmánynak az újraválaszthatóságot, illetve az ismételt kinevezhetőséget korlátozó rendelkezéseit azokra is alkalmazni kell, akik a tisztséget az Alkotmány hatálybalépését megelőzően töltötték be. 

Az újraválaszthatóság kizárását egységesen szükséges biztosítani.

 

(3) A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek következő általános választását az országgyűlési képviselők következő általános választását követő második évben kell kitűzni. 

A parlamenti választások nyomán hatalomra kerülő kormány cselekvőképességét azzal is növelni szükséges, hogy abban az évben újabb választási megmérettetésre ne kerüljön sor. Ehhez egy alkalommal meg szükséges hosszabbítani a hivatalban levő önkormányzati tisztségviselők megbízatását.

 

(4) A miniszterelnöki, illetve a polgármesteri tisztség betöltésére előírt időkorlát számítása során csak az Alkotmány hatálybalépését követő időtartamot lehet figyelembe venni. 

Méltánytalan lenne, ha a most megállapított tizenkét éves korlátozás számításába már az új alkotmány hatálybalépése előtti időszakot is figyelembe kellene venni.

 

(5) A közigazgatási bíróság hatáskörébe tartozó, az Alkotmány hatálybalépése előtt indult ügyeket az Alkotmány hatálybalépését követő harminc napon belül a közigazgatási bírósághoz át kell tenni. 

A közigazgatási bíróságok zökkenőmentes indulásához szükséges szabály.

 

120. § 

Hatályát veszti

a) a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény,

b) az 1949. évi XX. törvény módosításáról és a Magyar Népköztársaság Alkotmányának egységes szövegéről szóló 1972. évi I. törvény,

c) az Alkotmány módosításáról szóló 1989. évi XXXI. törvény,

d) a Magyar Köztársaság Alkotmányának módosításáról szóló 1990. évi XVI. törvény,

e) a Magyar Köztársaság Alkotmányának módosításáról szóló 1990. évi XXIX. törvény,

f) a Magyar Köztársaság Alkotmányának módosításáról szóló 1990. évi XL. törvény,

g) az Alkotmány 2010. május 25-i módosítása,

h) az Alkotmány 2010. július 5-i módosítása,

i) az Alkotmány 2010. július 6-i mindkét módosítása,

j) az Alkotmány 2010. augusztus 11-i mindkét módosítása,

k) a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló 2010. évi CXIX. törvény,

l) a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló 2010. évi CLXIII. törvény. 

A hatályos alkotmány hatályon kívül helyezéséhez kapcsolódó jogtechnikai rendelkezések.