Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

VII. FEJEZET - A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK

86. §

(1) A települések és a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott törvényben meghatározott más területi egységek lakóit megilleti a helyi önkormányzás joga.

A tervezet továbbra is a helyi önkormányzás alanyaként határozza meg a településeket, azonban a hatályos Alkotmánytól eltérve törvényi szintre hagyja az önkormányzat jogával szintén rendelkező területi egységek meghatározását, így megteremti annak a lehetőségét, hogy a törvényalkotó e döntésében a szubszidiaritás elvét érvényesítse.

Az alkotmányszöveg abban sem foglal állást, hogy minden településen kell-e képviselő-testületet választani, így a törvényalkotó ebben a kérdésben is kétharmados többséggel dönthet. Abban azonban kötve van az Országgyűlés keze, hogy minden településen kell működnie legalább egy, az adott település lakói által választott önkormányzati tisztségviselőnek.

(2) A helyi önkormányzás joga a választópolgárok közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus intézésére terjed ki.

A hatályos alkotmányszöveg gördülékenyebb megfogalmazása, amely a helyi közhatalom gyakorlását (minthogy az a helyi közügyek gyakorlásának része) nem nevesíti.

(3) A helyi közösség a helyi önkormányzáshoz való jogot a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választása alapján képviseleti úton, valamint törvényben meghatározott esetekben közvetlenül gyakorolja.

A hatályos alkotmányszöveg gördülékenyebb megfogalmazása, amely ­– tervezet 2. § (2) bekezdésével azonos módon ­– egyértelművé teszi, hogy a közvetett demokrácia is csak a törvényi keretek között érvényesülhet.

(4) A helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről, továbbá a helyi önkormányzáshoz való jog közvetlen gyakorlásának további intézményeiről törvény rendelkezik, amelynek elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

A tervezet minősített többséget igénylő törvényhozási tárgyként nevesíti a közvetlen demokrácia helyi intézményeire vonatkozó szabályozást, megnyitva a törvényalkotás előtt újabb részvételi módok kialakítását.

87. §

(1) A helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek általános választását – az előző általános választást követő negyedik naptári év április 1-je és május 31-e közötti időpontra – a köztársasági elnök a választás napját megelőző negyvenötödik és hatvanadik nap között tűzi ki.

A hatályos alkotmányszöveg pontosabb, a választás kitűzésének garanciális szempontból fontos időpontját is meghatározó megfogalmazása. A választást a javaslat – abból a célból, hogy csökkentse a helyi önkormányzatiság és az országos politika közötti meghatározottságot, valamint az ebből fakadó bénultságot és hatékonyságveszteséget – átmeneti rendelkezéssel az országgyűlési ciklusok közepére helyezi át.

(2) A képviselő-testület tagja és a polgármester a mandátumigazolással hivatalba lép. A képviselő-testület a képviselők mandátumának igazolásával alakul meg. A képviselő-testület tagjai és a polgármester a hivatalba lépésüket követően a képviselő-testület előtt esküt vagy fogadalmat tesznek.

(3) A képviselő-testület, illetve a polgármester megbízatása a hivatalba lépésétől a következő képviselő-testület megalakulásáig, illetve a következő polgármester hivatalba lépéséig tart.

A tervezet a mandátumigazolás megtörténtéhez köti az önkormányzati képviselői és a polgármesteri megbízatás kezdetét, egyben az új tisztségviselők hivatalba lépéséhez kapcsolja a hivatal előző viselői mandátumának megszűnését. Így zárható ki, hogy az önkormányzat a hatalomátadás menetében egyetlen esetben se maradhasson hivatalban lévő választott képviselő nélkül.

(4) A képviselő-testületi tagok és a polgármester jogállását, valamint javadalmazását és más juttatásait törvény szabályozza.

A tervezet törvényi szintre utalja az önkormányzat választott tisztségviselőinek jogállására és juttatásaira vonatkozó szabályok meghatározását.

88. §

(1) A helyi önkormányzatok egyenjogúak.

(2) A helyi önkormányzatok kötelezettségei, feladatai és hatáskörei – sajátosságaikhoz igazodóan – eltérőek lehetnek.

A hatályos alkotmányszöveg gördülékenyebb megfogalmazása.

(3) A helyi önkormányzat törvény keretei között

a) rendeletet alkot,

b) meghatározza szervezeti és működési rendjét,

c) gyakorolja az önkormányzat tulajdona tekintetében a tulajdonost megillető jogokat,

d) e célra felhasználható vagyonával és bevételeivel vállalkozást folytathat, amely azonban nem veszélyeztetheti kötelező feladatainak ellátását,

e) dönt a helyi adók fajtáiról és mértékéről,

f) meghatározza éves költségvetését, annak alapján önállóan gazdálkodik.

A hatályos alkotmányszöveg gördülékenyebb, az alkotmányos jelentőséggel nem bíró feladatokat nem tartalmazó megfogalmazása. A tervezet a felsorolt feladatcsoportok tekintetében nem tartja fenn azok önkormányzati alapjoggá minősítését, hiszen az alkotmányos védelem alkotmányos intézmények esetében már a feladatok szerepeltetéséből is következik.

(4) A helyi önkormányzat részére kötelező feladatot törvény állapíthat meg.

A hatályos alkotmányszöveg gördülékenyebb megfogalmazása.

(5) A helyi önkormányzat szabadon társulhat más önkormányzatokkal, érdek-képviseleti szövetséget hozhat létre, együttműködhet más országok helyi önkormányzataival, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek.

A hatályos alkotmányi feladatfelsorolás alapjogi pontjainak önálló, jellegüknek megfelelő megfogalmazása. 

(6) Törvény a helyi önkormányzat kötelező feladata és helyi közszolgáltatás ellátására önkormányzati társulás megalakítását írhatja elő, ha e helyi közügyek a társulás útján eredményesebben vagy gazdaságosabban láthatóak el.

A tervezet egyszerű többséggel megalkotható törvény számára teszi lehetővé kötelező önkormányzati társulás előírását.

89. §

(1) A helyi önkormányzat döntését, valamint működését más szerv kizárólag a jogszerűség szempontjából vizsgálhatja felül.

(2) A helyi önkormányzat törvényességi ellenőrzéséről a Kormány, pénzügyi és gazdasági ellenőrzéséről az Állami Számvevőszék gondoskodik.

(3) A helyi önkormányzat jogsértő döntésének felülvizsgálata a bíróság hatáskörébe tartozik.

A hatályos alkotmányi szöveg gördülékenyebb megfogalmazása, azzal, hogy a jogsértő önkormányzati rendeletek felülvizsgálata is bírósági hatáskörbe kerül.

90. §

(1) A helyi önkormányzat hatásköreit – törvényben meghatározottak szerint – a képviselő-testület, a részönkormányzat, a képviselő-testület bizottsága vagy a polgármester gyakorolhatja.

A tervezet törvényi szintre hagyná az önkormányzati hatáskörök megosztását a polgármester, illetve az önkormányzat testületei között, ám zártan határozza meg azon szervek körét, amelyek önkormányzati hatáskört gyakorolhatnak.

(2) A polgármesteri tisztséget ugyanaz a személy legfeljebb tizenkét éven át töltheti be.

A hatalommegosztás temporális dimenziójának érdekében biztosítani szükséges, hogy hegemón politikai centrum egy személy körül tartósan ne tudjon kialakulni. Átmenti rendelkezésként szükséges rögzíteni, hogy a tizenkét éves időtartam csak az új alkotmány hatálybalépésétől számítódik.

(3) A képviselő-testület bizottságot választhat, és törvényben meghatározott feltételek szerint hivatalt hozhat létre.

A hatályos alaptörvénnyel szemben a rendelkezés az önálló hivatal létrehozását – a közpénzekkel való felelős gazdálkodás érdekében – csak törvényi keretek között garantálja.

(4) A településrész vagy a területi egység részének választópolgárai kezdeményezhetik részönkormányzat megalakítását, amely az illetékességi területén a helyi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában meghatározott feladatokat látja el.

A részönkormányzat a helyi önkormányzás fontos formája, így annak alapvető kereteit az alaptörvényben indokolt kijelölni.

(5) Törvény vagy kormányrendelet államigazgatási hatáskört állapíthat meg a képviselő-testület hivatala vezetőjének, továbbá kivételesen a polgármesternek.

A hatályos alkotmányszöveg pontosabb, az alkotmányi szintet nem igénylő elemeket (így a képviselő-testület hivatala ügyintézőjének említése, a jegyzői tisztség nevesítése) nem tartalmazó megfogalmazása.

(6) A helyi önkormányzat szervezetéről a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott törvény rendelkezik.

A tervezet az önkormányzati szervezet törvényi szabályai tekintetében fenntartja a minősített többség követelményét.