Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Indítvány mindenkinek


 Az Alkotmánybírósághoz bárki fordulhat, aki szerint egy jogszabály sérti az Alkotmányt. A következő indítvány benyújtását ajánljuk annak az olvasónknak, aki szerint a mától hatályos médiatörvény sérti az Alkotmánynak a vélemény-nyilvánítási és sajtószabadságot biztosító, valamint a jogállamiságot garantáló rendelkezéseit. Az indítvány benyújtása illetékmentes, csak bele kell írni a nevet, ki kell nyomtatni, aláírni és postára adni!


 

A Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága
1535 Budapest, Pf. 773

Tisztelt Alkotmánybíróság!

Alulírott (név, lakcím) az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1. § b) pontja és 21. § (2) bekezdése alapján indítványozom, hogy a Tisztelt Alkotmánybíróság állapítsa meg, hogy a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi. CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Médiatörvény) 1. § (1) bekezdésében az „és kiadott sajtótermékekre” szövegrész, 139. §-143. §-ai, 155. § (2) bekezdése,187. § (3) bekezdés b) pont bc)-bf) alpontjai és c) pontja, 203. § 42. pontjában a „valamint sajtótermék által” szövegrész, 188. § (2) bekezdése és 189. § (4) bekezdése ellentétesek az Alkotmány 61. §-ában elismert véleménynyilvánítási és szólásszabadsággal és a 2.§ (1) bekezdésén alapuló jogállamiság és jogbiztonság követelményeivel, ezért azokat semmisítse meg.

A Médiatörvény felsorolt rendelkezései a nyomtatott sajtót és a mozgóképet nem tartalmazó online sajtótermékeket hatósági felügyelet alá vonják, ezzel a jelenleg működő polgári jogi és büntetőjogi korlátok mellé megteremtik a közlés tartalmára kiterjedő hatósági felügyeletet, és ehhez az újságírói és szerkesztői döntések meghatározására alkalmas, elrettentő szankciókat kapcsolnak. A 25 millió forintig terjedő – és az internetes sajtó esetében a 189. § (4) bekezdése szerint „a közvetítés felfüggesztésével” is kikényszerített – bírság bármely médiaigazgatási szabály megsértésére kiszabható, ezzel büntethetővé válik többek közt a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény (a továbbiakban: Smtv.) összes alapelve. Az, hogy mi sérti a közerkölcsöt [Smtv. 4. § (3) bekezdés] vagy az emberi méltóságot, mi kelt a közösség ellen gyűlöletet vagy mi veszélyezteti a gyermekeket, a Médiatanács értelmezésén múlik. A véleménynyilvánítás korlátozására akkora hatalmat továbbá, amit – komolyan vehető törvényi korlátok nélkül – a médiahatóság kap, jogállamban senki sem kaphat, hisz keretek nélkül a hatóság gyakorlata még a legjobb szándék mellett is önkényes, kiszámíthatatlan lesz: aktivizmushoz, (ön)cenzúrához, a kádári vagy a kínai gyakorlathoz vezet. Ezt a veszélyt erősítik a hatóság kinyújtott karjaként működő Médiabiztos jogkörei, aki még jogsértésnek sem minősülő sajtóközlés esetében is eljárhat. Ezért a szabályok az Alkotmány jogállamiságot garantáló 2. § (1) bekezdésébe is ütköznek.

Indítványozom továbbá, hogy a Tisztelt Alkotmánybíróság semmisítse meg a Médiatörvény 155. § (2)-(4) és (8) bekezdését, amelyek felhatalmazzák a médiahatóságot arra, hogy bármilyen adatot megismerhessen és kezelhessen, mivel e rendelkezések sértik az Alkotmánynak a személyes adatok védelméhez fűződő jogot biztosító 59. § (1) bekezdését, valamint a véleménynyilvánítás szabadságot és a sajtószabadságot garantáló 61. §-t. A szabályozás egésze ugyanis a szerkesztőségi iratok korlátlan (a legkisebb jogsértés vizsgálatakor is bármire, ad absurdum az előfizetők adataira is kiterjeszthető), a médiában tevékenykedők személyes autonómiáját és informátoraik védelmét felszámoló betekintési jogokat ad a hatóságnak, az együttműködés elmaradását pedig azonnali bírságolással honorálja. Ilyen széles jogkörökre nincs kényszerítő ok, azok leginkább a sajtó kordában tartására alkalmasak.

Indítványozom végül, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg: formai okból a Médiatörvény egésze ellentétes az Alkotmány 2. § (1) bekezdésén alapuló jogállamiság és jogbiztonság követelményével. A Médiatörvény 2010. december 31-én került kihirdetésre és 2011. január 1-jén lépett hatályba, így az Országgyűlés egyáltalán nem biztosított felkészülési időt az új szabályok alkalmazására.

Kérem a Tisztelt Alkotmánybíróságot, hogy indítványomat a médiatörvénynek a sajtó szabadságára és a demokratikus jogállamra jelentett veszélye miatt mihamarabb elbírálni szíveskedjék.

(keltezés helye, dátum)
 

(aláírás)
(név)

 

A fájl elérhető wordben itt, pdfben itt.