Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

II. Az alapjogok B-listázása - az új alkotmányosságról

Az Alkotmánybíróság hatáskörét új szempontok szerint szűkítő Lázár-javaslat legnagyobb fejtörést okozó eleme kétségtelenül az lehetett, hogy hogyan lehetne azt a kormányoldalon a vitában is említett szempontot, miszerint ha indokolt is fenntartani alkotmányossági kontrolt, az csak alapjogi jellegű legyen, úgy érvényesíteni, hogy a nyugdíjpénztári és a különadós káposzták is megmaradjanak. Hát a szöveg visszaigazolja, hogy lényegében sehogy: a mellékhatás ráadásul az alapjogok rendszerének szétfeszítése lett.
Az adótörvények, illetve az Országgyűlés költségvetési döntései megsemmisítésének ugyanis az előterjesztői szándék szerint csak egyes alapjogok sérelme esetén lenne helye: az élethez és emberi méltósághoz való jog, a személyes adatok védelméhez való jog, a gondolat, lelkiismeret és vallás szabadsága, valamint magyar állampolgársághoz kapcsolódó 69. § szerinti jogok.
A fel nem sorolt, így a legfontosabb ügyekben védeni nem kívánt jogok bélistája tanulságos. A teljesség igénye nélkül csak a még rendkívüli jogrend idején sem felfüggeszthető jogokat, valamint a gazdasági alkotmányosságot meghatározó jogokat és alapelveket soroljuk fel ezek közül szélsőséges példákkal. Tegyük egyértelművé: ha az Országgyűlés törvényt alkotna a jobboldali oszlopba tartozó bármely intézkedésről, az ellen legfeljebb a polgári engedetlenséggel lehetne fellépni.

adóknál, költségvetésnél nem védett alapjog, alkotmányos elv

nem lenne megsemmisíthető, ha…

jogállamiság [2. § (1) bekezdés]

…az adó öt évvel korábban megszerzett jövedelmet sújtana

…az adómértéket az adóhatóság rulettkeréken pörgetné ki

népszuverenitás [2. § (2) bekezdés]

…az adót törvény alapján egy magáncég vetné ki

a vállalkozás joga, a verseny szabadsága [9. § (2) bekezdés]

…az adót az új piacra lépők kétszeres mértékben fizetnék meg

a tulajdonhoz való jog [13. § (1) bekezdés]

…kisajátítás helyett kiadóztatná az állam az M0 budai nyomvonalát, megspórolva a kártalanítást

jog az egészséges környezethez (18. §)

… a környezetbarát autók regisztrációs adója lenne a magasabb

szabadság és a személyi biztonság [55. § (1) bekezdés]

… az adóhátralék miatt az adósok börtönébe lehetne kerülni

kártérítés joga törvénytelen fogvatartás, letartóztatás esetén [55. § (3) bekezdés]

…nem biztosítana forrást a kártérítésre az állam

az ártatlanság vélelme [57. § (4) bekezdés]

...a bűncselekmény elkövetésével még csak gyanúsított személytől adóval vonnák el az üggyel összefüggő jövedelmet

a jogorvoslat joga [57. § (5) bekezdés]

…az adóhatóság semmilyen döntésével szemben nem lehet bírósághoz fordulni

a szabad mozgás joga [58. § (1) bekezdés]

…a törvény szerint az önkormányzat fejpénzt szedhetne az áthaladó turistáktól

a véleménynyilvánítás és a sajtó szabadsága (61. §)

…a fejlesztési célú állami támogatások pártszimpátia alapján járnának

…a tévés műsorszolgáltatók által fizetendő díjak a kormányzati politikusokkal készített műsorokra tekintettel csökkennének

a közérdekű adatok nyilvánossága [61. § (5) bekezdés]

…egyetlen állami támogatásra vonatkozó adat sem lenne nyilvános

gyülekezési jog (62. §)

…a gyülekezéseket percenként egymillió forintos illetékért lehetne tartani

védelem a szülő nőnek [66. § (2) bekezdés]

… a terhességi-gyermekágyi segélyt egyik napról a másikra megszüntetnék

gyermekek védelme [67. § (1) bekezdés]

… a törvény minden gyermekvédelmi támogatást megszüntetne

etnikai kisebbségek jogai (68. §)

…a szlovák nyelvtörvénnyel azonos módon bírságolnánk a kisebbségi nyelvek használatát

diszkrimináció (70/A. §)

…az 170 centiméter alatti férfiak jövedelme magasabb kulccsal adózna

munkához való jog (70/B. §)

…a munkanélküliek minden támogatását megszüntetné az állam

sztrájkjog (70/C. §)

…bevezetnék a sztrájkadót

az egészséghez, a szociális biztonsághoz, a művelődéshez való jog (70/D-70/F. §)

…törvény úgy szüntetné meg egyes kórházak, nyugdíjas otthonok, iskolák állami támogatását, hogy az ellátottak más intézménybe való elhelyezését nem biztosítja

tudományos és művészeti élet szabadsága (70/G. §)

…a színházak és mozifilmek állami támogatását a törvény a kultúráért felelős miniszter személyes értékítéletére bízza

jövedelem- és vagyonarányos közteherviselés [70/I. § (1) bekezdés]

… degresszív adózás mellett a legmagasabb jövedelműeknek egyáltalán nem kell jövedelemadót fizetnie

A rendkívüli jogrend idején sem felfüggeszthető/korlátozható alapjogokat vastag betű jelöli.


A "megmaradt" alapjogok közül egyedül az emberi méltósághoz fűződő jog alapján várható érdemi felülvizsgálat, különösen azért, mert az Alkotmánybíróság számos más alapjogot levezethetőnek tekint ebből.