Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

A dicsőség így múlik el

Milyen alkotmánybírósági döntések maradtak volna el, és milyenek maradnak el ezután?

Ez a poszt kicsivel politikusabb a szokásosnál, amiért elnézést kérünk, de nem mindennap számolja fel az ország kormánya egy számára fontos, jól hangzó, de történeti perspektívában semmilyen jelentőséggel nem rendelkező büntetőadó beszedése érdekében az alkotmányos rendszer minden önvédő mechanizmusát, és vele együtt – esetünkben – az ember szakmáját.
Az Alkotmánybíróság mai határozatára reagáló alkotmánymódosítási javaslat nem kevesebbet tesz, mint kiveszi az alkotmányvédelem alól mindazokat a tárgyköröket, amelyek az Alkotmány alapján nem bocsáthatóak népszavazásra. Ahelyett, hogy azt találgatnánk, hogy az első számára kedvezőtlen alkotmánybírósági döntésre melyik demokratikus kormány döntene így, illetve, hogy a magántulajdon állammal szembeni védelmének minden külső garanciáját mely államokban számolnák fel, inkább elvégeznénk egy gyors múltidézést. Ahhoz ugyanis, hogy megértsük, milyen hatáskört szüntet meg heteken belül az Országgyűlés, az Alkotmánybíróság elmúlt húsz évének döntéseit kell eszünkbe idéznünk. Ezt is tesszük, minden népszavazási tárgykörhöz a számunkra legfontosabbakat kiemelve.
Az Alkotmány ma a következő, törvényalkotás feltételező tárgyköröket zárja ki a népszavazásból, az a) pontba jönne a járulékokról szóló népszavazás tilalma. Utána egy-egy példa arra, hogy mi maradt volna ki a jog- és politikatörténetből.

Nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről és illetékekről, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,

1. Az AB összességében százmilliárdos nagyságrendű befizetési kötelezettséget érintő adójogszabályt semmisített meg az elmúlt nyolc évben (házipénztáradó, ingatlanadó, luxusadó), kivétel nélkül kiváltva a Fidesz elismerését.

2. 2005-ben az AB alkotmányellenesnek minősítette és megszüntette a költségvetési törvényben elrejtett törvénymódosítások gyakorlatát. (A Fidesz helyeselt.)

b) hatályos nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről, illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények tartalmáról,
c) az Alkotmány népszavazásról, népi kezdeményezésről szóló rendelkezéseiről,
d) az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,

3. 2004-ben Mádl Ferenc köztársasági elnök kezdeményezésére az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Szász Károly (2000-ben hat évre kinevezett PSZÁF-elnök) elmozdítására írt törvény alkotmányellenes. A PSZÁF-elnök a döntésnek köszönhetően megkaphatta a jogviszony megszűnésével összefüggő juttatásait. (A Fidesz helyeselt.)
4. 2007-ben az Alkotmánybíróság megsemmisítette a helyi önkormányzatokról szóló törvénynek a közigazgatási hivatalokra vonatkozó rendelkezését, mert a minősített többséget igénylő konszenzus mellőzésével fogadták el. (A Fidesz helyeselt.)

Különösen érdekessé teszi az alkotmánymódosítás elfogadása utáni helyzetet, hogy a tilalmakat kimondó, önmagukban rendkívül általános tárgyköröket éppen az Alkotmánybíróság gyakorlata töltötte ki tartalommal, azaz a gyakorlatban eddig is a testület mondta meg, hogy mi számít a népszavazás alól kizárt tárgykörnek.
Vajon az Alkotmánybíróság miként fogja ezután értelmezni azokat a tárgyköröket, amelyek tekintetében nem járhat el?