Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Állami Számvevőszék vs. Költségvetési Tanács az új alkotmányról

Legutóbbi bejegyzés óta új szervek küldték be javaslataikat az Alkotmány-előkészítő Bizottsághoz. Lássuk ezeket, immár kommentár nélkül, csak a hatályos Alkotmánytól való érdemi eltérésre szűkítve vizsgálódásunkat:

Állami Számvevőszék

a) Az Alkotmány preambuluma utaljon
aa) a Magyar Szent Koronára mint kiemelkedő történelmi ereklyére,
ab) a kereszténység hatására a nemzet erkölcsi tartásának kialakulásában,
ac) a szabadság, egyenlőség, testvériség eszméire,
ad) a szomszédos országokkal való jó kapcsolatok ápolására

b) a közpénzügyekről szóló önálló fejezet tartalmazza
ba) az államháztartás és a költségvetés fogalmát, alapelveit,
bb) a közpénzekkel való nyilvános elszámolás kötelezettségét
bc) a költségvetés szabályait, és hogy nem kell évente alkotni,
bd) hogy új állami feladat csak fedezettel együtt írható elő
be) hogy a zárszámadás elfogadásával az Országgyűlés felmenti a Kormányt az előző évre szóló költségvetés végrehajtásának felelőssége alól,
bf) az államháztartás egyensúlyát biztosító szabályokat

c) mellőzze az ÁSZ hatáskörei közül az Alkotmány a költségvetés hitelfelvételeinek ellenjegyzését és a költségvetés felhasználása törvényességének előzetes ellenőrzését

d) a Költségvetési Tanács az ÁSZ része legyen

A Költségvetési Tanács (ugyan nem alkotmányos szerv, de érdekes az ÁSZ-szal való párhuzam).

a) Az Alkotmány rögzítse:
aa) a fenntarthatóság alapelvét,
ab) a közpénzekkel való gazdálkodás és a közszektor átláthatóságának elvét,
ac) a közszektor fogalmát, és hogy az általa kezelt közvagyon rendeltetése a közérdek
ad) azt, hogy a nominális államadósság növekedési üteme középtávon nem haladhatja meg az inflációt,
ae) az éves költségvetési törvény megalkotásának ütemezését,
af) a költségvetési ex lex állapotot és következményeit,
ag) a pótköltségvetés feltételeit,

b) a fenntarthatóságot biztosító szabályokat kétharmados törvény rögzítse,
c) a költségvetési törvény a belső tételekre vonatkozzon,
d) a külső tételekről külön törvény rendelkezzen,
e) a zárszámadás jelentse azt, hogy elfogadásával az Országgyűlés felmenti a Kormányt az előző évre szóló költségvetés végrehajtásának felelőssége alól.
f) a köztársasági elnök oszlassa fel az Országgyűlést, ha március 31-ig nem fogad el költségvetést

g) Az Alkotmány rendelje el, hogy:
ga) a Kormány középtávú költségvetési tervet készít,
gb) a jogszabálytervezetek költségvetési hatását be kell mutatni,
gc) a Kormány nem csoportosíthat át a belső tételek között

h) Az Alkotmányban szerepeljen a Költségvetési Tanács

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete

a) ő is alkothasson rendeletet,
b) az Alkotmány biztosítsa, hogy részben uniós irányítás alatt működjön
c) az Alkotmány határozza meg a gazdasági-pénzügyi szükséghelyzet fogalmát és a tennivalókat

Az adatvédelmi biztos

a) váljon az információs jogok biztosává
b) ha csak egy országgyűlési biztos van, akkor az információs jogok biztosa önálló hatóság legyen