Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Indul a kampányüzemmód az Alkotmánybíróságon

Tegnap kijött az első, a választási kampányhoz kapcsolódó alkotmányjogi panaszt elbíráló alkotmánybírósági döntés, amit valószínűleg jó pár követ még a következő hónapokban. A kérelmező pártfogó ügyvédet szeretett volna kirendeltetni magának egy választási jogorvoslathoz, amire a Kúria azt mondta neki, hogy ez a rövid törvényi elbírálási határidők mellett nála nem fér be. Az AB pedig nem talált orvosolandó sérelmet, ezért visszautasította a panaszt. Az önmagában valóban korlátozott jelentőségű ügyben hozott határozat azonban kijelölte a pártok, a jelöltek és a választási jogorvoslatoknál indítványozóként mindig előkerülő szurkolóik számára az AB előtti 3+3 napos rapid partik szabályait is, amelyeket jobb most megértenünk, mint majd akkor, amikor már például a szavazás megismételtetése lehet majd a tét.

bananas-after-73-hours[1].jpg

Az új, az országgyűlési választások kitűzéséhez igazítva hatályba lépett választási eljárási törvény meglehetősen énidegen gyorsaságot kíván meg az alkotmánybíráktól a választási ügyekben született bírói döntésekkel szemben benyújtott alkotmányjogi panaszok elbírálásakor. Az a testület, amely a fénykorban évekre fektetett konfliktusos ügyeket, és tavalyelőttig egyetlen komolyan vehető eljárási határideje sem volt, most kapott egy hatáskört, ahol három nap alatt a befogadásról formai, befogadás esetén pedig újabb három nap alatt pedig tartalmi döntést kell hozni. A most elbírált ügy első tanulsága éppen az, hogy az Alkotmánybíróság komolyan veszi a háromnapos határidőt: a hozzá múlt pénteken továbbított panaszról kedden már döntött, ami egészen biztosan sebességi rekord a teljes ülés hatáskörébe tartozó ügyekben.

Szintén nem meglepő, de fontos fejlemény, hogy az AB ebben a hatáskörében végképp nem szeretné elvenni a munkáját az egyéni választókerületekben, illetve országos szinten működő választási szervek döntéseihez képest más amúgy is jogorvoslati fórumként eljáró bíróságoknak. Ezért aztán a testület a saját hatáskörét szűkítően értelmezte, amire - az egyéb tárgyú alkotmányjogi panaszokhoz hasonlóan - most is az adott lehetőséget, hogy az alkotmánybírósági törvény "a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség", vagy "alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés" esetén írja csak elő az alkotmányjogi panaszok érdemi elbírálását. A konkrét ügyben az AB azért nem látta egyiket sem fennállni, mert a jogvitában nem alanyi jogot érvényesített a panaszos (hanem egy kampánycselekmény jogellenességét szerette volna megállapíttatni). Ebből a jövőre nézve az következik, hogy a siker reményével csak olyan ügyek kecsegtetnek, amelyekben a támadott bírósági döntés miatt a panaszos választójoga vagy ezzel szorosan összefüggő, de szintén alanyi jogosultsága sérült. Ez szerintünk egyébként rendjén is van így.

Végül az is egyértelmű, hogy a formai követelményeket komolyan fogja venni az AB, ami nem meglepő egy ilyen határidőkkel dolgozó eljárásban. Így például nincs mód a panasz kiegészítésére a benyújtásra nyitva álló (természetesen a számmisztika és a magyar igazság jegyében szintén háromnapos) határidő letelte után. Ezért aztán érdemes már elsőre jól megírni a panaszt.