Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Amikor minden marha disznó akart lenni

Funny-Pig-18

Hosszan kotlott a kormány a húsáfa csökkentésén, de ami a végén kijött, az új értelmet ad a rossz kompromisszum fogalmának.

Egy váratlan bizottsági módosító, illetve ahhoz járó miniszteri nyilatkozat szerint mégis csökken január 1-jétől a hús áfája, de csak a sertéshúsé, és azon belül is csak az élő- és a félsertéseké. A javaslat több dolog miatt abszurd.

Bár az előterjesztő a visszaélésekkel indokolja a 27%-os áfamérték 5%-ra csökkentését, de a kommunikációban már az is megjelenik, hogy a cél az is, hogy a fogyasztói (disznó)húsárak csökkenjenek. (A miniszterelnök péntek reggeli rádióinterjújában "elsősorban" munkahelyvédelmi célt jelölt meg.) Ezzel szemben viszont Marika néni továbbra is 27%-os áfát lát majd a számlán, amikor megveszi a sertésoldalast, ugyanis annak az áfáját nem csökkentette neki senki. Áfacsökkentett húst csak úgy fog kapni, ha a nyugdíját barátnőivel együtt befekteti egy féldisznóba. Persze ettől még közvetve eljuthatna Marika nénihez a sertéstenyésztőknek kedvező 5%-os áfa hatása, de ehhez az kell, hogy a húsipar ne építse bele most elkönyvelt veszteségét az árakba.

A költségvetés mellett a vesztesek ugyanis a húsipari vállalkozások, vágóhidak lehetnek: ők ugyanis még 5%-os áfás élő állatot, féldisznót vesznek, de már 27%-os húskészítményt adnak el. Ez teljesen abszurd: a szalámigyár eddig megvette 100 forint+27% áfáért a disznót, eladta 150 forint+27% áfáért a szalámit, és ekkor fizetett 13,5 forint áfát. Januártól a szalámigyár megveszi 100 forint+5% áfáért a disznót, majd eladja 150 forint+27% áfáért. fizet 35,5 forint áfát...

A népi elégedettség növelésére tehát ez a közvetett adókönnyítés csak kevéssé alkalmas. Nézzük az egyéb lehetséges célokat.

Egészségesebb étkezés? Az biztos nem, mert akkor nem a legkevésbé egészséges húsfajta áfáját csökkentenénk.

Gazdaságfejlesztés, vidéktámogatás? A sertéstenyésztők felé igen, de annyira féloldalas a hatás a teljes agrárszektorra, még rosszabb helyzetbe taszítva (hisz az egyes hústermékek egymással is versenyeznek a piacon) a baromfi- és marhatenyésztőket, hogy összességében azt se mondanánk.

Könnyebb ellenőrizhetőség? Aligha. Az, hogy más az áfamértéke a különböző húsoknak, és önmagában az, hogy egy disznó még egészben van, csökkenti a megfizetendő közterheket, szinte csábít a visszaélésekre egy olyan szektorban, ami eddig sem a jó adómoráljáról volt híres. A fél borjú így könnyen fél mangalicává válik papíron, és azzal is szépen lehet majd játszani, hogy hol (a boltban, esetleg a fogyasztónál) vágták fel az féldisznót. Mi mindenesetre mostantól élő disznót szeretnénk majd venni, és bérmunkában feldolgoztatni egy, a termelő, a vágóhíd és a hentesünk által alkotott szorgos kis csapattal.

Szóval ezen lehetne még azért egy kicsit gondolkodni, hátha a zárószavazás előtti módosító jobban sikerül. Mert ez a próbálkozás versenytorzításon és a közbevételek csökkentésén kívül nem nagyon látszik másra alkalmasnak.

 

 

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása