Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Örök élet, ingyen média

Most akkor ki és mikor tehet közzé politikai reklámot?

Legutóbb a korengedményes nyugdíjak eltörlésekor írtunk azért bejegyzést, mert senki sem értette az elfogadott szabályozást, és nem akartuk külön-külön mindenkinek magyarázni. Nem hittük volna, hogy a politikai reklámok szabályozása lesz a következő.

Nyilván az se segít a helyzet átlátásában, hogy a hétfőn másodszorra elfogadott választási eljárási törvény már a sokadik változata az ’olcsó kampány’ hívószóval alátámasztott szabályozásnak. Az utolsó kanyar, mint emlékezetes, az volt, hogy a kereskedelmi média teljes reklámtilalmát a köztársasági elnök indítványára az Alkotmánybíróság alkotmányellenessé nyilvánította, amire az alkotmányozó azt minimális változtatással beírta az Alaptörvénybe. Ennek fényében volt különösen stílusos indokolás a végleges szöveget kialakító zárómódosítóban, hogy az az AB döntését azzal hajtja végre, hogy az országos listát nem állító pártok és a független jelöltek most már hirdethetnek a kereskedelmi tévékben és rádiókban, de csak ha ezt ingyen hagyják nekik. A történet vége a médiatörvénybeli szabályokkal összeolvasva a következő, elvi következetességgel nehezen vádolható megoldás lett:

Olcsó vagy átláthatóan finanszírozott kampány tehát a bujtatott pártfinanszírozás legerősebb hazai bástyájának számító közterületi hirdetési piacon például kicsit sem lesz: a reklám- és plakátcégek továbbra is annyiért adják a felületeiket, amennyiért szeretnék, illetve amennyire az adott hirdetőt kedvelik. Az írott és online sajtóban a pártok és jelöltek kampányidőszakban az Állami Számvevőszéknek bejelentett listaáron és egyenlő feltételekkel, azon kívül itt is szabadon megállapított, nem nyilvános árban hirdethetnek. Nem úgy a Kormány és a pártnak nem minősülő politikai mozgalmak (mondjuk a CÖF), akiket kampányidőszakban sem köt közzétett listaár. Végül a piaci alapon megszerezhető ingyenes hirdetés felé terelt kispártok és független jelöltek esete mellett a népszavazási kampányoknál látjuk még azt a furcsaságot, hogy ekkor mindenki ingyen és egyenlő feltételek mellett hirdethet a tévékben, rádiókban. Olyan lenne ez, mint a karácsony, már persze csak akkor, ha a Jézuska vagy a Télapó médiaszolgáltató lenne.

Ha valóban olcsóbb is lesz a kampány a korlátozásokkal, azt úgysem fogjuk tudni majd, hogy mennyivel, mivel a kampányköltések egy nagyon fontos szelete továbbra sem lesz átlátható, így a magyar politika gazdasági háttere a szürkezónában marad. A ciklus háromnegyedénél minden arra mutat, hogy a kormánypártok - kétharmados többségük és a konszenzuskényszer hiánya ellenére - az ország rendes működését akadályozó problémák közül a párt- és kampányfinanszírozás rendbe tételét is elmulasztják.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása