Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Tort ül-e a butaság?

Az AB 'memóriatörlése' szégyenteljes és  értelmetlen javaslat.

Megérteni, figyelembe venni, alkalmazkodni hozzá, ezáltal célt érve: nem. Értelmetlenül keménykedni, dühből dönteni, erőt fitogtatni: bármikor. Régóta mondjuk, hogy a kétharmad és az alkotmánybíráskodás viszonyában - az amúgy egyenként elhanyagolható politikai veszteséggel fenyegető konkrét ügyek masszív túlreagálásával -  a kormánypártok keménykedése saját szempontjukból is ront a helyzeten (és persze 'mellékhatásként' csavarkulccsal veri szét az alkotmányos demokráciát).

Az origo által megszellőztetett fideszes javaslat, amely az Alkotmányon alapuló alkotmánybírósági döntések felhasználásától tiltaná el az Alkotmánybíróságot, méltó párja lehet a 2010 végi hatásköri korlátozásnak. Nemcsak azért, mert mind a kettő kiválóan alkalmas arra, hogy pár száz kilométerrel közelebb tolja az országot Fehéroroszországhoz Európa szellemi térképén, hanem azért is, mert a kívánt cél elérésére tökéletesen alkalmatlan pótcselekvéseket jelentenek.

A hírek szerint a Fidesz vezetésének döntésére váró, az Alkotmánybíróság 1990 és 2011 közötti, a modern magyar alkotmányos hagyományt kialakító és hordozó gyakorlatának eltörlését vizionáló javaslat hiábavalósága azonban még a korábbi alkotmányozói barkácsolásoknál is egyértelműbb. Kezdjük például mindjárt ott, hogy jogi értelemben nincs mit eltörölni, nálunk (az angolszász jogrendszerektől eltérően) az alkotmánybíráskodásban sincs precedensrendszer, az AB-t saját korábbi döntései nem kötik. Ebből következően a testület 2012 eleje óta is esetről esetre dönt arról, hogy hogyan értelmezi az Alaptörvényt, ám - minthogy az Alaptörvény szövege és alkotmányos tartalma igen sok ponton tartalmi azonosságot mutat az Alkotmányéval - ehhez alapul veszi a korábbi döntésekben kimondott elveket. Ezt lehet (tudatlanságból vagy hideg politikai számításból) úgy interpretálni, hogy az AB "a sztálini alkotmány alapján ítélkezik", de vicces pont az AB-tól elvárni, hogy a minden kérdésben a nulláról induljon el, miközben ezt az alkotmányozó sem tette (és a közös nyugati alkotmányos hagyományt követve nem is tehette volna) meg.

A gyakorlatban ez ma úgy néz ki, hogy ahol az Alkotmány és az Alaptörvény szövege tartalmilag azonos, ott irányadónak tekintik az 'elmúlt huszonkétév' AB-gyakorlatát. Ez annyit jelent, hogy ilyenkor nem indokolják külön, hogy azt miért fogadják el az Alaptörvény alapján elbírált ügyekben is. Ezt magának az elvnek a kimondásakor, illetve kis ügyekben azóta se vitatták amúgy az elmúlt két évben megválasztott bírák - köztük a valóban a korábbi gyakorlat fenntartásának esküdt elvi ellenségének mondható Pokol Béla - sem. A nagy ügyekben, tartalmi viták esetén azonban természetesen előjön az az érv is a kisebbségi véleményekben, hogy nem kellett volna követni a korábbi gyakorlatot. Ez azonban a tartalmi vita része, hisz az AB a korábbi gyakorlattól függetlenül bármikor dönthetne úgy, ahogy a kisebbség szeretné.

Hogy nem teszi, abban viszont a saját korábbi gyakorlatnál az elmúlt időszak nagy ügyeiben sokkal nagyobb szerepe van a nemzetközi emberi jogi egyezmények tartalmának, a strasbourgi gyakorlatnak és (néha) a közösségi jognak. Ezeket meg alkotmányozással nem lehet felülírni. Sőt, ha komolyan vesszük, amit például Szájer József mond - az Alaptörvény európaiságát hangsúlyozva - az európai alkotmányos konszenzus elismeréséről és követéséről, akkor ezek figyelmen kívül hagyása a kormánybarát bírák további beáramlása esetére sem lehetne alternatíva. Ezzel áll egyébként szöges ellentétben maga "a múltat végképp eltörölni" kommunista szlogenre hajazó javaslat is, hisz e közös konszenzus követésére biztosan nem vezethet az, ha az arra épülő eddigi gyakorlatot tényleg kidobnák az ablakon.

Az, hogy az AB hivatkozza és átveszi a korábbi gyakorlatát vagy azt tartalmilag lesz kénytelen (hivatkozás nélkül) átemelni, formai kérdés, ezt ámítás és önámítás tartalmi vitaként kezelni. Ha az AB formálisan nem idézheti be a halálbüntetés eltörléséről szóló 23/1990. (X. 31.) AB határozatot, akkor majd megteszi hivatkozás nélkül kopipésztelve. (Más kérdés, hogy ez a mennyi energiát vesz el az érdemi kérdésektől, például azoktól, amelyekben a konzervatív bírák próbálják a maguk oldalára állítani a többséget.) Az indítványozók pedig - ha nem a levegőbe akarnak beszélni - továbbra is a régi döntésekre lesznek kénytelenek hivatkozni, ahogy ezt amúgy a Kormány és a köztársasági elnök is tette eddig saját indítványaiban.

A  kormányzat megint árnyakkal hadakozik, de ha ekkora lendülettel teszi, akkor egy deklaratív korlátozásban kiélt dühöngés is sokat árthat mindenkinek.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása