Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

180 nappal később

Az alkotmányjogi panasz benyújtási határideje 180 nap. Már ha az AB el nem számolja.

A nehezebb utat választotta a 2011-ben elfogadott alkotmánybírósági törvény, amikor az egyéni jogorvoslat legfontosabb, csaknem kizárólagos eszközévé vált alkotmányjogi panaszra - bár a minta nyilvánvalóan a strasbourgi bíróság hathónapos eljárásindítási határideje volt - nem hónapban, hanem napban adta meg a végső eljárásindítási határidőt. Ezt ugyanis - mint ahogy történetünk szempontjából ennek jelentősége lesz - sokkal nehezebb kiszámolni még akkor is, ha a jogász egyik legfontosabb fegyvere a Gergely-naptár.

A 180 napos határidőt a törvény alapján a támadott bírósági döntés közlésétől, illetve - ha nincs bírói jogorvoslat, illetve az alapjogsértés jogalkalmazói döntés nélkül bekövetkezik - a támadott jogszabály hatálybalépésétől kell számítani. (Az ebben a szabályban tátongó biztonsági résről már korábban beszámoltunk.) Szintén a törvényből következik, hogy ez a határidő jogvesztő, azaz - szemben a bírósági döntés esetén alkalmazott 60 napos eljárási határidővel - igazolási kérelem nincs, aki erről lemarad, kimarad az alapjogvédelemből. Az már az AB - kedves gesztusnak aligha nevezhető, ugyanakkor saját szempontjából igen kényelmes, saját ügyrendjébe beírt - értelmezésén alapul, hogy az eljárásjogok főszabályától eltérően nem a postára adás, hanem - az Alkotmánybíróságra, illetve bírói döntés megtámadása esetén az első fokon eljárt bíróságra való - beérkezés időpontja számít minden eljárásindítási határidő vizsgálatakor.

Ennek megfelelően persze - mint minden jogvesztő határidőnél - komoly jelentősége van annak, hogy a határidő első napja beszámít-e a határidőbe. Erre az eljárásjogok válasza egységesen az szokott lenni, hogy nem (azaz egy ötnapos, 1-jén indult határidő nem 5-én, hanem 6-án jár le), és eddig az AB ebben nem is akart formát bontani, és követte ezt a számítási módot: 3299/2012. (X. 19.) AB végzés3287/2012. (X. 12.) AB végzés3288/2012. (X. 12.) AB végzés, (2012. január 1.-2012. június 29.), 3293/2012. (X. 19.) AB végzés3295/2012. (X. 19.) AB végzés3296/2012. (X. 19.) AB végzés (2011. december 31.- 2012. június 28., illetve 2012. január 1.-2012. június 29.).

Egészen hétfőig. Ekkor ugyanis a tavaly decemberi "láncolós" LMP-demonstráció miatt a - sajátos módon az érintettek tiltakozása  ellenére megalkotott - közkegyelmi törvény ellen benyújtott panaszt formai alapon arra is tekintettel utasította vissza a Holló András által vezetett öttagú tanács, hogy a panasz későn érkezett be.  A törvény március 10-én lépett hatályba, az AB pedig szeptember 5-ét tekintette a határidő utolsó napjának, így a szeptember 6-án benyújtott panasz az AB szerint elkésett. Csakhogy március 10. és szeptember 5. között csak 179 nap telt el, azaz az AB vagy elszámolta a határidőt (mi erre tippelnénk) vagy hirtelen minden előzmény nélkül áttért arra a számítási módra, ami a kezdőnapot is a határidő részének tekinti. Bármelyik is történt, a következményei súlyosak, és messze túlmutatnak a konkrét ügyön: minthogy jogorvoslat nincs, az alkotmányjogi panasz benyújtóját kiemelkedően fontos abba a helyzetbe hozni, hogy pontosan tudhassa, hogy mikor jár le a határidő. Az Alkotmánybíróságnak ezért egyszerre tanácsoljuk informatikai segédeszköz (pl. az online elérhető számos határidőszámító honlap valamelyikének) alkalmazását, illetve az első nap be nem számításának egyértelmű ügyrendi rögzítését.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása