Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Részben az egész

Az alkotmányossági vétó nem mondható bevállalósnak, de ettől még a regisztrációs szabályokat az AB teljes egészében felülvizsgálhatja.

Túl vagyunk a ciklus első - és statisztikailag jó eséllyel egyetlen - alkotmányossági vétóján. Az Alkotmánybíróság az indítványhoz kötve van, úgyhogy olyasmit, amit az elnök maga nem tett szóvá (vagy legalábbis nincs szoros összefüggésben a szóvá tett problémákkal), nem minősíthet majd alaptörvény-sértővé. Ez még akkor is nagyon fontossá teszi, hogy az elnök mit és mely alkotmányos rendelkezés alapján támadott,  ha a vétó indokolása már nem köti az AB-t.

A vétó legfontosabb eleme ezért az, hogy a törvénynek ugyan csak a regisztráció két részletszabályát (88. §, 92. §), a vélemény-nyilvánítás szabadságának sérelme miatt a kampányeszközöket és a közvélemény-kutatások közzétételét korlátozó szabályokat [151. §, 152. § (2) bekezdés 154. § (1) bekezdés] és az egyik átmeneti szabályt támadta [353. § (4) bekezdés], de megnyitotta a lehetőségét annak, hogy a regisztráció egészének alkotmányosságát vizsgálja a testület. Erre mintha közvetetten fel is hívná az államfő az AB figyelmét, mivel kifejezetten és nyomatékosa kéri, hogy a vizsgálat terjedjen ki a támadott részletszabályokkal szoros összefüggésben álló más rendelkezésekre is. A regisztráció általában történő hallgatólagos megkérdőjelezésére utal az indítványnak az a része is, amelyik részletesen felhívja a strasbourgi emberi jogi bíróság és az ENSZ emberi jogi bizottság által a választójog korlátozásával összefüggésben kialakított elveket mint az alkotmánybírósági felülvizsgálatnál alkalmazandó követelményeket.

Furcsa helyzetben volt az elnök, amikor a vétó tartalmáról döntött, hiszen saját politikai családjának tagjai csak annyival segítették munkáját, hogy szükség van az előzetes normakontrollra, viszont ők maguk semmi alkotmányellenest nem látnak a törvényben. Ezt a - nagyjából a "műtsük meg a beteget, majd csak kiderül közben valami betegsége" szintű -   jelzést is figyelembe véve annak kicsi volt az esélye, hogy az államfő nekimegy az egyetlen igazán fontos elvi kérdésnek, a regisztráció szükségtelenségének. Itt ugye a hivatkozási alap is kézenfekvő volt, hisz mindössze annyit kellett álltani, hogy a jogkorlátozás szükségessége az Alaptörvény (átmeneti rendelkezései) már megtörtént módosításával nem vizsgálható. Ez koránt sem magától értetődő, mert szerintünk legalább három fontos érv van arra, hogy a korlátozás szükségessége ellenére is vizsgálható, hogy a kormánypártok szándéka láthatóan ezzel ellentétes volt. (Egyrészt az alaptörvény-ellenesség önmagában az európai emberi jogi egyezmény sérelme miatt is fennáll. Másrészt az Alaptörvény főszövegében szereplő alapjogi szabályok és a regisztrációs szabályok közötti ellentétet értelmezéssel, és úgy kell feloldani, hogy egyetlen alkotmányos szabály se üresedjen ki. Harmadrészt az Alaptörvény átmeneti rendelkezései azt nem mondják kifejezetten ki, hogy az önkéntes regisztráció előfeltétele lenne a választójog gyakorlásának.)

Az elnöki vétó a tárgyban annyit állít, hogy az Alaptörvény (átmeneti rendelkezései) tartalmára tekintettel a jogkorlátozás szükségességét  nem vizsgálta. Az elnök tehát a belföldi választók regisztrációját ezen az alapon nem támadta, ehelyett két konkrét rendelkezés esetében  a korlátozás aránytalanságát állítja. Ebben a témában valóban lényegtelen kérdés nincsen, de nyilván  nem az dönt majd a magyar demokrácia minőségéről, hogy csak a lakcím szerinti vagy minden jegyzőhöz benyújtható-e a regisztrációs kérelem, illetve hogy a lakcím nélküli belföldiek nem személyesen, hanem csak levélben regisztrálhatnak. A harmadik, a regisztrációval kapcsolatban probléma ráadásul éppen az, hogy az Alaptörvény átmeneti rendelkezéseinek új szabályai alapján az elnök szerint azonnal át kellene térni, míg a törvény alapján erre csak a következő általános választástól kerülne sor.

Nehezen tudunk szabadulni a vétó egésze alapján attól az érzéstől, hogy az elnöknek valójában a belföldi választók regisztrációjával  általában van baja, ennek nyílt kimondása helyett azonban keresett két olyan részkérdést, ami megnyitja ugyan a témát a vizsgálatra, de nem jelent koncepcionális kritikát a törvénnyel szemben. Nem ez fogja azonban eldönteni az ügyet: ez a vétó azt a fontos célját teljesíti, hogy az AB a legfontosabb kérdések tekintetében döntéshelyzetbe került. A bírák kötelező nyugdíjazása kapcsán már megtette a testület, hogy az Átmeneti rendelkezéseket figyelmen kívül hagyva, kizárólag az Alaptörvény alapján ítélt. Itt az alkalom, hogy ez a döntés gyakorlattá szilárduljon.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása