Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Gombhoz az országot

A központi lakcímnyilvántartás megszüntetése az elmúlt 22 év legértelmetlenebb javaslata.

Rogán Antal tegnap bejelentette azt, amit mi korábban abszurd elvi példaként hivatkoztunk. (Többé ilyet nem teszünk, látjuk, az milyen veszélyes.) A frakcióvezető szerint ugyanis nincs szükség állami lakcímnyilvántartásra, ezért javasolni fogja annak megszüntetését: az államnak szerinte nem kell nyilvántartania senkinek a lakcímét, ez a helyi önkormányzatok feladata lehet. "Bőven elegendő, ha az állam arról tart nyilván adatokat, hogy az állampolgár befizette-e az adót, vagy sem." A kötelező lakcímnyilvántartás - mint megtudtuk - "egy szocialista csökevény, egy maradvány abból a korszakból, amikor az állam mindent nyilvántartott a polgárairól és mindent leszabályozott". A választói regisztráció lakcímadatainak helyességét így a lakhely szerinti jegyző ellenőrizné, az ezek szerint nála jövőre, a regisztrációs időszak kezdetén  már meglévő helyi nyilvántartásból.

Ezzel a kis technikai módosítással két légy döglik egy csapásra, gondolja nyilván az ötlet kitalálója, akiről reméljük a jövőben neveznek majd még el bürokráciacsökkentési programot. Egyrészt - szólhat az érvelés - napnál világosabb lesz, hogy ez elkerülhetetlenné teszi magát a választói regisztrációt is. Másrészt, ha a jegyző (és csak ő) jegyezheti a feliratkozó választók listáját, akkor ez már végre, hosszas gondolkodás után olyan különbség a belföldi lakóhellyel nem rendelkező választókhoz képest, amire mutogatni lehet, hogy belföldről miért nincs levélben való regisztráció.

Csakhogy szomorúan kell megállapítanunk, hogy még ezt a közvetlen célt, azaz a regisztráció legitimálását sem képes betölteni a Rogán-javaslat: egyrészt a jegyzőnél meglévő lakcímnyilvántartásból is létre lehetne hozni továbbra is a minden választót tartalmazó választói névjegyzéket,  másrészt a jegyző is el tudna olvasni leveleket. Jelenleg ráadásul (legalábbis elvileg) pont hogy központi választói nyilvántartás nincs, ugyanis (mint erről is írtunk már) az a választások előtt  helyben jön létre a lakcímnyilvántartás adataiból kiindulva. Így most nagyjából úgy állunk, hogy

a politikailag érzékeny (az aktív választókra szűkülő, jogi értelemben is szenzitív adatokból álló)
választói nyilvántartás: polgári vívmány

a lakcímet és a személyi azonosító adatokat tartalmazó
lakcímnyilvántartás: államszocialista csökevény

Ez azonban a következményekhez mérten már teljesen érdektelen. Ráhagynánk ugyanis a Fideszre a regisztráció és a lakcímnyilvántartás viszonyával összefüggő vitában mindezt, ha nem következne a bejelentett átalakításból közvetlenül adminisztratív káosz és tízmilliárdos, hatásaiban még ennél is nagyobb nagyságrendű költségvetési kiadás, és nem mellesleg komoly többletteher a polgárok számára is. Költségei beláthatatlanok: már önmagában biztosan több tízmilliárdos nagyságrend az egységes adatbázis 3154 részre osztása, a lakcímnyilvántartást ma kezelő kormányzati szervezetrendszer és az okmányirodák átalakítása, illetve az egyes új adatkezelők közötti kommunikáció rendszerének kialakítása. A javaslatnak valószínűleg az adócsalók örülhetnének egyedül: a zavarosban halászók kilencvenes évekbeli aranykora térne vissza, ha egy adóhatósági végrehajtás elől gyorsan el lehetne menekülni azzal, ha lakcímet vált egy polgár. Hiszen a lakóhelyet - ha jól értjük - az adóhatóság sem tarthatná nyilván.

Persze egy ilyen megoldás esetén az egyablakos ügyintézésnek is cakkumpakk vége lenne: az okmányirodák és a kormányablakok visszaalakulnának tanácsi hivatallá, hiszen központi lakcím-nyilvántartás nélkül mindenki csak a saját lakóhelyén intézhetné az ügyeit. Egy lakcímváltozás elintézése pedig kész tortúra lenne, a hivatali működés megbízhatósági szintje mellett sorozatban fordulna elő, hogy a régi lakcímet nem törölné az adott önkormányzat, vagyis a javaslat megvalósulása esetén aztán tényleg megbízhatatlan lesz a lakcímnyilvántartás. (Ha rosszindulatúak lennénk, azt gondolnánk, ez is a cél: a megbízhatatlan lakcímnyilvántartással aztán lehet igazolni a regisztráció szükségességét.)

Ha nem a mi életünkről és pénzükről lenne szó, akár még viccesnek is hatna, ahogy az alkotmányosság és a nemzetközi emberi jogi kötelezettségek súlya alatt a kormányzat abszurdnál abszurdabb módon próbálja alátámasztani a védhetetlent. Így viszont mi a magunk részéről csak ülünk és üveges tekintettel nézünk magunk elé.  Várjuk, hogy  innentől mi lehet még lejjebb.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása