Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Amikor elmennek otthonról

Lázas izgalomban ég az ország pár hete: vasipari munkás, állatgondozó és tanárnő egyaránt találgatja, milyen döntést hoz a kormányzat az Információs Hivatal (IH) irányításáról. Hol Lázár János tűnt befutónak, hol Semjén Zsoltról suttogtak a zemberek, de olyan is volt, aki azt vélte tudni, hogy Szőcs Gézát szánja főhírszerzőnek a miniszterelnök. De ami végül történt, attól mindenkinek (na jó, csak a közigazgatás működését ismerőknek) leesett az álla. Merthogy végül a miniszterelnök maga lett a befutó, aki viszont azon nyomban át is ruházza ezt a hatáskörét a Miniszterelnökséget vezető államtitkárra.

Ez a közjogi szörnymegoldás nem véletlenül lett ilyen. Magyarország parlamenti demokrácia, vagyis az IH tevékenységéért a Kormány valamely tagjának politikai felelősséget kell viselnie az Országgyűlés előtt: kérdésre, interpellációra válaszol, működéséről az Országgyűlés szakbizottsága előtt évente beszámol, ha jól teszi a dolgát megdicsérik, de komoly hiba esetén lemond. Lázár János csak államtitkár, nem tagja a Kormánynak, így nem is láthatja el közvetlenül az irányítást.

Két alkotmányos megoldás maradt, ha mindenáron rá akarta bízni ezt a feladatot a kormányfő: vagy Orbán Viktor maga irányít, vagy Semjén Zsoltot (aki tárca nélküli miniszterként a Miniszterelnökség szervezetébe tartozik) jelöli ki formálisan erre a szerepre, akit majd azután Lázár jól helyettesíthet. Átruházni azonban nem lehet minden feladatot, így például az IH vonatkozásában rendeletet Lázár átruházott jogkörben sem alkothat. Amint a frissen benyújtott törvényjavaslatból látható: a miniszterelnök sem akart bíbelődni ilyen részletekkel. Nosza, a kétharmad birtokában gyorsan végigmódosítja a kormánytöbbség a jogrendszert: ami minden más rendvédelmi szervnél miniszteri utasítás, az az IH-nál kormányhatározat lesz, ami pedig másol miniszteri rendelet, arról maga a Kormány mint testület alkot jogszabályt. Szórakoztató egy kormányhatározat lesz ez, amiben a kabinet az IH-sok szolgálati jellemzésének készítéséről szóló részletszabályokat alkot meg. A gyakorlati lefelé delegáláshoz tehát magasabb szintre tolják a hatásköröket.

Azt semmiképp nem értjük, hogy a kormányfő (aki napi szinten nyilván nem tudja irányítani az IH-t), miért kíván teljes politikai felelősséget vállalni a szerv minden lépéséért. Vagy valami furcsa mazochizmus állhat a háttérben, vagy egyszerűen magasról tesz a miniszterelnök a politikai felelősségre.

Közigazgatási szempontból viszont éppen a rendvédelmi szervek azok, ahol leginkább érvényesül az az elv, hogy a kusza irányítási viszonyok csak bajt tudnak szülni. A nemzetbiztonsági szolgálatok a világos, katonás alá- és fölérendeltség keretei között érzik jól magukat, akkor tudják jól ellátni a feladataikat. Ha az IH számára nem lesz világos, hogy ki a főnökük, az lelassítja az információáramlást, gyengíti a döntéshozatal hatékonyságát, egyszerűen rontja a hírszerzés minőségét.

A kormányzat a maga kis bizantikus játékaival kőkeményen sérti a nemzeti érdekeket.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása