Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Az ellen nem véd

Tizedére csökken a KKV-kra kiszabható fogyasztóvédelmi bírság.

Az Országgyűlés tizedére vagy még ennél is jelentősebben csökkenti a 100 millió feletti forgalmú kis- és középvállalkozásokra kiszabható fogyasztóvédelmi bírság összegét. Rosszul teszi.

A kis- és középvállalkozások támogatása, sőt helyzetbe hozása igen jól hangzó cél. Nagyon nem mindegy azonban, hogy e vállalkozásokat a vetélytársakkal, vagy a velük szemben is kiszolgáltatott szereplőkkel, például a fogyasztókkal szemben hozzuk helyzetbe.

A probléma ott kezdődik, hogy az elsősorban közvetlen és közvetett pénzügyi támogatási szempontok alapján kialakított uniós KKV-fogalom – a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény által fémjelezve – a vállalkozásfejlesztés és a vállalkozásbarátság tovább nem bontható alapegysége is lett. Holott a KKV-k meglehetősen széles spektrumát fedik le a magyar vállalati szférának. Már kisvállalkozás az egyéni vállalkozó villanyszerelő és a sarki közértet egy fő foglalkoztatásával üzemeltető betéti társaság, ugyanakkor még éppen középvállalkozás a 250 fős limitnél pár fővel kevesebbet foglalkoztató, és emellett az 50 millió eurós éves árbevételi limitet is megközelítő, azaz mondjuk évi 13 milliárd forintos forgalmú cég is. A KKV-ság sokban függ a cégstruktúrától is: a nagy kereskedelmi szereplők közül például a Coop vagy CBA például egységes beszerzési és üzletpolitikát folytató, a forgalmi adatok összevetésében össze is számított forgalmú kereskedelmi egységekből álló lánc, amelynek azonban a tagjai ettől még jellemzően KKV-k.

Épp a középvállalkozási minőség széles keretei miatt tartottuk eddig is problémásnak, hogy az Országgyűlés a kiszámíthatatlan jogi környezettől, a béreket terhelő magas költségeken keresztül az értelmetlen adminisztrációs terhekig terjedő hagyományos vállalkozói panaszok közül pont a KKV-k bírságolása tekintetében akart nagyot alkotni. A már hivatkozott törvény egy rendelkezése ugyanis némi korrekció után ma azt mondja, ki, hogy kis- és középvállalkozást az első esetben előforduló jogsértés esetén – az adó- és vámhatósági eljárást, valamint a testi épség vagy egészség közvetlen veszélyeztetését kivéve – bírságolni nem lehet, csak figyelmeztetni. Ez a szabály most a fogyasztóvédelmi törvény módosításával azt is jelenti majd, hogy a KKV első jogsértésénél – szemben a többi vállalkozással – még a gyermekkorúak védelmét szolgáló rendelkezések megsértése (pl. az alkohol árusításának életkori tilalma) esetén, és akkor sem szankcionálható, ha a jogsértés a fogyasztók széles körét érintette.

A komoly változást azonban nem ez a módosítás okozza majd, hanem az, hogy egy technikainak tűnő kiegészítés szinte teljesen kivonja a KKV-kat a fogyasztóvédelmi törvény bevételarányos bírságrendszerének áldásai alól.

A fogyasztóvédelmi bírság minimuma ma 15 ezer forint, legmagasabb összege pedig 100 millió forint alatti éves nettó árbevétel alatti cégeknél 500 ezer forint, kiemelkedően súlyos – azaz a fogyasztók széles körének testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, továbbá a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó – jogsértéseknél pedig a nettó árbevétel 5 %-a. A 100 millió feletti árbevételű cégek esetében azonban már az ’egyszerű’ jogsértés is bírságolható az árbevétel 5%-ig kiterjedő összeggel; egyben ezekre 100 millió forintos, a kiemelkedően súlyos jogsértésekre pedig 2 milliárd forintos abszolút plafon vonatkozik. Ebbe – a nagyokra arányosan nagyobb bírságot alkalmazó – rendszerbe kavar most bele a parlament azzal, hogy a KKV-kra is a 100 millió alatti cégekre vonatkozó mai szabályt alkalmazza: ez azzal jár, hogy a többezer fogyasztót csak néhány száz forinttal megkárosító, esetleg csak egy-két fogyasztó életét veszélyeztető (ezek ugye ’egyszerű’ jogsértések), milliárdos árbevételű KKV-t eddig 50 vagy akár 100 milliós bírság is fenyegette, ami mostantól félmillió forintra csökken.

Ez ugye a hasonló forgalmú, de nem KKV versenytársak mellett a fogyasztókra nézve sem kedvező változás: a megtévesztő módon meghirdetett akció vagy a komoly kárt okozó termék miatt károsult fogyasztók jogsérelmét aligha orvosolja, hogy az alacsony vagy az elmaradó bírsággal valójában a vállakozásfejlesztés dübörög. A szabálynak emellett szerintünk maga a KKV-szektor is vesztese lehet azzal, hogy alacsonyabb mércét intézményesít: a lehetséges szankciót minden felelősen tervező vállalkozás beárazza, és ha jobban megéri a fogyasztói jogok sérelmét kockáztatni, akkor több érintett vállalkozás is fog a termékek és szolgáltatások színvonalán spórolni és a kereskedelmi kommunikációjában csalni. Ez pedig éppen a magas szintű szolgáltatásra törekvő, támogatni kívánt KKV-k piaci esélyeit fogja rontani. Végül sajnos a kettős mérce hozzájárulhat annak a képnek a kialakításásához is, hogy minőségi szolgáltatást csak a multiktól várhat a fogyasztó: márpedig ez aztán biztosan nem célja a jelenlegi kereskedelempolitikának.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása