Az Így írnánk mi a Facebookon

Így írnánk mi

A szerzők az atlatszo.hu jogi munkacsoportját is erősítő alkotmányjogászok.

Atlatszo.hu

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr
elofizetok.png

Az Így írnánk mi a facebookon

Hirdetés

Mr.Sale

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Címkék

ab indítvány (3) adatvédelem (3) adatvédelmi biztos (2) adminisztratív terhek (4) adó (2) adósságkorlát (1) adózás (4) adóztatás (1) alapjogok (3) alaptörvény (7) alaptörvény átmeneti (1) alkotmány (31) alkotmánybíróság (42) alkotmányellenes (10) alkotmányjogi panasz (3) alkotmánykritika (15) alkotmányossági vétó (1) alkotmányozás (8) államigazgatás (1) állami magánjogi szerződések (1) állami számvevőszék (1) államszervezet (1) angolok (1) átnevezés (1) átruházás (1) balogh józsef (1) bejelentés (1) bér (1) bírói korhatár (1) bíróságok (2) bírság (2) bírságolás (1) budai gyula (1) büntetőjog (8) bürokrácia (3) címlapvadász (1) civil (1) coase tétel (1) család (1) csehország (1) demokratikus legitimáció (2) devizahitelek (2) diszkrimináció (2) döntés-előkészítés (3) döntés előkészítés (5) egészségügyi (1) egyenlő bánásmód hatóság (1) egyeztetés (2) egyház (3) emberi jogok (1) engedély (1) etika (1) eu (1) európai bíróság (1) fejlesztési ügyek (1) felhatalmazás (1) felkészülési idő (3) felsőoktatás (3) felvételkészítés (1) fogyasztóvédelem (2) földtörvény (1) főváros (1) frakciók (1) garancia (1) gazdaság (1) gazdasági versenyhivatal (1) gazdaság és jog (1) gomba (1) gombász (1) hajléktalan (1) hajléktalanok (1) hálapénz (1) hallgatói ösztöndíjszerződés (1) hasznos (1) hatáskör (1) hatásvizsgálat (5) hatóság (3) hatósági eljárás (1) házszabály (2) házszabálytól eltérés (2) honvédelem (1) hungarikum (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (4) információszabadság (1) intézményfenntartás (1) ismeretterjesztés (2) játékelmélet (1) javadalmazás (1) javaslatok (1) jelölés (1) jelöltállítás (1) jogalkotás (15) jogalkotási düh (7) jogállam (5) jogászok (1) jogbiztonság (2) jogrendszer (2) jogszabályok (2) jogszabályszerkesztés (1) jog és gazdaságtan (1) jó kormányzás (3) jó példa (1) kamara (2) kampány (1) képviselők (1) kereskedelem (1) kétharmad (1) kétmillió (1) kiemelt ügyek (1) kodifikáció (1) kolontár (2) költségvetési tanács (1) konzultáció (2) kormány (7) kormánybiztos (1) kormányváltás (1) korrupció (2) kósa lajos (1) középiskolások (1) közérdekű adatok (1) közgazdaságtan (1) közgyűjtemények (1) közigazgatás (26) közigazgatási egyeztetés (1) közlekedés (4) közmédia (1) közmunka (1) közoktatás (1) közpénzügyek (10) közpolitika (10) központi (1) közszolgálat (3) köztársasági elnök (2) közterület (1) köztisztviselők (3) közvélemény (2) kresz (2) külképviseleti szavazás (1) különadó (10) különvélemény (1) Kúria (1) lázár jános (13) legfelsőbb bíróság (1) legfőbb ügyész (1) levélben szavazás (1) lex mal (1) magyarközlöny (1) matolcsy (1) média (4) médiahatóság (1) médiatörvény (3) mentelmi jog (1) mezőgazdaság (1) mnb (1) mobiltelefon (1) módosítás (1) módosító indítvány (3) mozgássérült (1) munka (2) művészet (1) nav (1) negyvenmillió (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti együttműködés programja (1) nemzeti konzultáció (1) nemzetközi példák (1) nemzetközi szerződés (1) népszavazás (5) NFÜ (1) nmhh (1) nyelvtanárok (1) nyilvánosság (4) nyugdíj (6) oktatás (1) ombudsman (1) OMG (1) önkormányzat (2) önkormányzatok (3) orbán viktor (1) országgyűlés (8) országgyűlési biztos (2) összeférhetetlenség (1) ösztönzők (1) paks (2) parkolás (1) parlamentarizmus (1) párttámogatás (1) pénzmosás (1) pénzügyi szervezetek állami felügyelete (2) polgári jog (1) politikai nyilatkozat (1) politikai vétó (1) preambulum (1) pszáf (1) reakció (1) regisztáció (1) rendelet (1) rendészet (1) rezesova (1) rezsicsökkentés (1) rezsicsökkentés adminisztratív terhek (1) rogán antal (5) rokkantigazolvány (1) sajtó (2) sajtószabadság (2) sarkalatos törvények (1) Seuso-kincsek (1) strasbourg (2) stratégia (1) szabálysértés (2) szarvasgomba (1) szavazás (5) személy illetmény (1) szerződési szabadság (1) szlovákia (1) szociális ügyek (1) tájékoztatás (1) társadalmi egyeztetés (1) térkép (1) titok (1) tömegindítvány (3) törvényalkotás (13) törvényjavaslat (14) törvénytervezet (2) tulajdonjog (1) tv2 (1) ügyészség (1) ügyrend (1) újraalkotott (1) újraalkotott alkotmány (18) újra alkotott (1) új alkotmány (29) üzleti környezet (2) vagyonőr (1) választás (2) választási eljárás (4) választási rendszer (6) választások (1) választói regisztráció (2) választójog (5) valóvilág (1) véleménynyilvánítás (1) verseny (2) vidékfejlesztési minisztérium (1) west balkan (1) zárómódosító (6) zavar (6) Címkefelhő

Moderálási alapelvek

Töröljük azt a kommentet, ami bármilyen módon jogsértő,
gyűlölködő,
indokolatlanul személyeskedő,
spamet, reklámot, propagandát tartalmaz, vagy
sem a cikkhez, sem annak témájához nem kapcsolódik.

Profik

A következő Országgyűlés képviselői főállásúak lesznek. Ennek örülünk, de az öröm nem felhőtlen.

Egy helyes ügy

Eddig sem rejtettük véka alá, hogy támogatjuk a főállású képviselőséget, és mi is jó alkalmat láttunk a képviselői létszámcsökkentésben arra, hogy ez a váltás most meg is történjen. Ennek megfelelően tartalmazta azt a tavaly februárban publikált alkotmánytervezetünk, hogy az országgyűlési képviselő – a miniszterelnöki, a miniszteri és az államtitkári tisztség kivételével – más közhivatalt nem tölthet be. A kivételt az indokolja, hogy egy tiszta parlamentáris rendszerben adottnak tekintjük, hogy a kormányzati politikai csúcsposztokban megmaradhatnának a képviselők.

A többi közhivatal esetében azonban az álláshalmozást mindenekelőtt a személyes politikai hatalom (az elmúlt évtizedekben leggyakrabban polgármester-képviselők esetében megfigyelhető) végletes koncentrációjának, illetve a kezelhetetlen érdekkonfliktusoknak a megelőzése érdekében valóban indokolt kizárni. Az sem várható el a közszférában munkáltatói jogköröket gyakorlóktól, hogy az országgyűlési képviselőtől is megköveteljék – a javadalmazásért egyébként mindenkitől elvárt – teljes munkaidő ráfordítását.

Más a helyzet az eddig az állami szférán kívülről szabadon szerezhető munkajövedelmekkel: itt a korlátozás elvi oka mindenekelőtt az lehet, hogy a képviselői munka megköveteli a teljes munkaidő ráfordítását. Egy ilyen váltásnak is van értelme, már csak a jelenlegi mellékállásokat is végignézve: egy megyei kórház igazgatása, egy köztestület vagy akár egy komoly cég vezetése sem látszik olyannak, mint amit a képviselői teljesítmény színvonalának esése nélkül el lehetne látni. Végül itt is a korlátozás mellett szól az érdek-összefonódások megakadályozása. Bár tény, hogy ilyenek nem csak munkajövedelem kapcsán alakulhatnak ki. Mindezek alapján a profi képviselőséget, önmagában is tisztes megélhetést biztosító képviselői jövedelmek mellett, kifejezetten jó dolognak tartanánk.

Kell egy csapat

Tegnap az Országgyűlés meggyőző, bár sajátos összetételű többséggel elfogadta azt a módosító javaslatot, amelynek a következő Országgyűlés megalakulásától élő szabálya szerint „képviselő más kereső foglalkozást nem folytathat, és egyéb tevékenységéért – a tudományos, oktatói, művészeti, lektori, szerkesztői, valamint a jogi oltalom alá eső szellemi tevékenységet kivéve – díjazást nem fogadhat el”. A Bismarck nyakába varrt virslis idézet szellemében, miszerint „aki szereti a virslit és a törvényeket, az ne nézze végig, hogyan készülnek”, itt meg is állhatnánk, hisz az eredmény elvében helyes. Nehéz azonban szabadulni a gondolattól, hogy itt a folyamatokat irányító Fidesz frakció sokkal kevésbé elvek, mint inkább a következő ciklussal összefüggő személyi egyeztetések eredménye mozgatta. Az összeférhetetlenség kérdését ugyanis az Alaptörvény még tárva-nyitva hagyta, a paradigmaváltó változtatási javaslat pedig feltűnően későn került elő, hogy aztán szokatlan törésvonalakat alakítson ki a frakciók között. A jelenlévők kétharmadának szavazatához kötött döntéshez a fideszes szavazók nem lettek volna elegen, de a szinte egységes jobbikos igen szavazatok és az egységes mszp-s ’gombnemnyomás’ egyike is elég lett volna az elfogadáshoz, míg a KDNP, a LMP és a DK független képviselői nemmel szavaztak. Így aztán a jövedelemben nem kompenzált főállású feladatellátásból adódó bérfeszültség miatt (nem ok nélkül) aggódó koalíciós partnere helyett a Jobbik és az MSZP segítette ki a Fideszt.

Béláim, túltoltuk

Szembetűnő viszont, hogy a köztársasági elnök jogállásából átvett – a szellemi alkotásokból szerzett bevételeken kívül mindenre kiterjedő – tilalom túl lendületesre sikeredett, és kizárja miniszterelnök, a miniszterek és az ő politikai helyetteseikként  dolgozó államtitkárok parlamenti képviselőségét is. Semmi értelmét nem látjuk annak, hogy a választási győztes tucatnyi egyéni képviselői mandátumot adjon vissza azért, mert a miniszteri vagy államtitkári székbe ülők már nem lehetnek képviselők. Különösen arra tekintettel nem, hogy így a kormányzati pozíció vállalásával a képviselő a miniszterelnök kiszolgáltatottjává válik, hiszen négy évnyi biztos fizetést kell feladnia a bizonytalanért.

Ezt a parlamentarizmustól idegen megoldást (a briteknél például éppen hogy képviselőnek kell lennie a miniszterelnöknek) a javaslat zárószavazása előtt még lehet korrigálni, vagy akár tulajdonítható a szövegnek olyan alkotmánykonform jelentés is, amely a kormánytagság ingyenes ellátását nem zárja ki. Ez azért lenne nagyon jó, mert a miniszterelnökké választásukat, illetve miniszteri kinevezésüket követően – amúgy demszkysen, vagy legutóbb (még államfővé választásakor) schmittesen – lemondó kormánytagokkal nem hogy nem erősödne, hanem kifejezetten gyengülne a profizmus.

süti beállítások módosítása
süti beállítások módosítása